Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VFS_ZS16_Sokol_texty

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (111.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

První, bezprostřední dojem nepotřeboval žádnou zvláštní vědomou aktivitu z mé strany: podívám se a vidím. Proto ho někteří lidé mylně považují za nejjistější: »Na vlastní oči jsem to viděl!« Naše vnímání je ovšem zařízeno na ty nejběžnější případy, kdy musí fungovat rychle a bez chyby. Proto si »zkracuje cestu« a vidí často i věci, které tam nejsou - třeba mokrou silnici. Chci-li se před takovými zkratovými soudy nějak pojistit, musím se do procesu poznávání vložit i svými rozumovými schopnostmi. Ty ovšem už nevystačí s tím, co jsem »viděl«, a vyžadují, abych obsah smyslové zkušenosti nějak vyjádřil čili artikuloval. O tom jsme už hovořili, když jsme mluvili o pojmech. Protože teprve zkušenost vyjádřená pojmy se dá porovnávat a konfrontovat s jinými zkušenostmi, případně i se zkušenostmi jiných. Pojmové artikulování zkušenosti je, jak už víme, nesnadná záležitost. Proto si člověk, který zápasí s nějakou nezvyklou zkušeností, často brumlá polohlasem, k čemu zatím dospěl: »To jsem blázen! Tady ta stokoruna ležela. Počkat! Nebyla vedle?« To, že dělá, jako kdyby se o věci radil s někým jiným, mu pomáhá postupovat krok za krokem a nenaletět zase nějakému zkratovému úsudku.

Hrou, která tento postup nejlépe předvádí a znázorňuje, je detektivka. Staví proti sobě »fakta«, zjištěná na místě, vlastní zkušenost detektiva a policistů se zkušenostmi svědků a účastníků zločinu. Řešení spočívá obvykle v tom, že naivní svědkové a policisté se nechali svést dvojznačnými skutečnostmi, které pachatel narafičil tak, aby jejich úsudky odvedl jinam, na »falešnou stopu«. A protože účastníci i policisté se spokojí s prvními dojmy, Platón by řekl »s pouhým míněním«, dojdou do neřešitelných sporů: v bankéřově vile nikdo nebyl. Teprve kritický, zkušený a mazaný detektiv přijde na to, že z hlediska návštěvníků z lepší společnosti tam sice skutečně »nikdo« nebyl - to jest nikdo z nich - ale co zahradník? A už je doma. Čtenář detektivek je ovšem velice citlivý na to, aby tuto hru hrál jen pachatel s policisty, nikoli autor se čtenářem. Pokud ji hraje i s námi a zatají nám, co jeho detektiv našel, řekneme, že je detektivka špatná, že nemá hlavu a patu. Detektivka popisuje příležitost, kdy si běžný život neví rady, dostane se do úzkých a musí si vyžádat pomoc kritického rozumu, odborníka, velkého Sherlocka. Milionáři a knížata se doprošují ošuntělého vzdělance, který je jejich jediná záchrana. Protože názorně předvádí užitečnost, ba nezbytnost kritického intelektu, a to ve věci nepochybně závažné, je to zároveň sen každého intelektuála, který se jinak v životě často cítí zneuznán a frustrován. Odtud také její fenomenální obliba.

Mluvili jsme zatím o případech, kdy zdrojem poznání byla zkušenost smyslů. Protože je v běžném životě nejčastější, domnívají se někteří filosofové, že smysly jsou jediným zdrojem našeho vědění. Jsou však i případy, kdy se něco dozvídám bez účasti smyslů. Jsou sice vzácnější, ale velice zajímavé a proto jim filosofové vždycky věnovali značnou pozornost. Klasický příklad je odpověď na otázku, kolik úhlopříček má pětiúhelník. Člověku, který to neví »z hlavy«, stačí, aby se zamyslel a správnou odpověď najde sám. Je-li dostatečně bystrý a umí zobecňovat, dokáže dokonce postup, jímž k odpovědi došel, vyjádřit vzorcem, který platí pro všechny »úhelníky«. Má-li slabší představivost, pomůže si tím, že si načrtne obrázek. Nicméně ani v tomto případě se odpověď neopírá o smyslovou zkušenost: obrázek je tu jen pomůckou pro přemýšlení.

Témata, do kterých materiál patří