rozbory děl ke zk.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Námět: tragický příběh o lásce, k němuž autora patrně inspirovala reálná událost z roku 1774
Postavy: hlavní: Vilém - loupežník, omylem zabíjí svého otce, viní společnost, cítí se být nevinný. Ve vězení myslí na Jarmilu a vzpomíná na své mládí. Dochází k závěru, že po smrti ho již nic nečeká.
vedlejší: Jarmila – milenka Viléma, páchá kvůli lásce sebevraždu.
Poutník – objevuje se ke konci básně (v posledním zpěvu), ztotožnění autora, srovnává svůj osud s osudem Viléma. Mluví o sobě, o svém mládí a poznává, že mládí je již ztracené. V samotném závěru zvolání: „ Hynku! - Viléme!! - Jarmilo!!!“
Doba a místo děje: je zde opěvováno krása české země ( zřejmě okolí Máchova jezera)
Obsah: Vilém, obávaný loupežník, je odsouzen za otcovraždu, neboť zabil svého soka v lásce, aniž tušil, že je to jeho otec. Vilém sedí v žaláři a přemýšlí nad svým osudem. Vinu nedává sobě, nýbrž otci a společnosti. Ráno je odveden na pahorek, popraven, jeho tělo je rozlámáno v kole a vystaveno pro výstrahu ostatním. Tomuto příběhu předchází v 1. zpěvu scéna, v níž Jarmila marně čeká za májového večera na Viléma, dozvídá se o jeho osudu a poté páchá sebevraždu skokem do jezera. V závěrečném zpěvu přichází na místo popravy poutník Hynek (představující samotného Máchu), kterého zasáhne, když uvidí kostlivce v kole a ztotožňuje se s Vilémem.
Ukázka:
EXPOZICE – Byl pozdní večer, první máj
KOLIZE – Zpráva od plavce
KRIZE – Vilém zabije otce
PERIPETIE – Poprava
KATASTROFA – Zemře nejen otec, ale i Vilém
Význam a základní otázky Máchovy osobnosti
-
ostrá kritika tehdejší společnosti (rozvrácená rodina, bezcitnost v mezilidských vztazích, lhostejnost k osudu člověka)
-
podobnost: J.Sorel před soudem
-
kontrast: obraz krásné májové přírody
-
kritika náboženství a boha, který připustil nevinnou a zbytečnou smrt dvou mladých lidí
-
příběh přerůstá v tragédii obecně lidskou
-
marná vzpoura proti osudu
-
NICOTA ← smrt, touha X skutečnost, plynutí času X Země jako jediná jistota
-
touha po volnosti v nesvobodném světě („Dalekáť cesta má! Marné volání!!)
Josef Kajetán Tyl
(1808 – 1856)
-
narozen v Kutné Hoře jako syn vojenského hudebníka-krejčího
-
studuje v Praze, H.Králové, kde působil Klicpera (bydlí u něho, posluhuje mu → živobytí zdarma)
-
od té doby láska k divadlu
-
filozofii nedokončil a odešel s kočovnou společností (2 roky s ní hraje)
-
potom se stává úředníkem vojenské správy
-
od roku 1842 řídí česká představení ve Stavovském divadle (vedlejší scéna v růžové ulici)
-
od roku 1846 – 1852 působí jako dramaturg českých představení (ve Stavovském divadle)
-
po porážce revoluce v roce 1848 žije ve stísněných poměrech společenských i rodinných, živí se novinařinou, psaním, je nucen opustit Prahu a vstupuje opět do kočovné herecké společnosti (cenzura)
-
umírá v Plzni, kde je pochován
-
1834 – 1837 zakládá svoje vlastní Kajetánské divadlo – ředitel
-
příklad romantického sentimentálního pojetí literatury
-
časově patří do romantismu, charakterem tvorby do národního obrození (didaktatická stránka = výchova, důraz na jazyk, vlastenectví)
-
schází individualita – vytýkána lacinost, povrchnost, snaha přiblížit se požadavkům primitivního obecenstva, přehnaná snaha výchovávat
-
vytýkali mu to: K.H.Borovský, K.H.Mácha, mladá generace (→ škodlivá tvorba)