Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




rozbory děl ke zk.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (123.11 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • úvod: popis prostředí, v němž se příběh odehraje (půlnoc, bouřka, otevřené hroby a poházené lidské kosti kolem hostince)

  • zápletka: autorovi (ich-forma) se líbí jedno děvče, které v hospodě tancuje

  • vyvrcholení: děvče odvoláno domů, ale brzy se vrátí, pokračuje v tanci a autor náhodně zaslechne rozhovor, co se stalo – děvče své přítelkyni odpoví: „Ale, matka mi zrovna umřela..“ → prostředí připomínající peklo, odpovídá povaze dívky, která je krásná, ale uvnitř zlá, necitelná

  • závěr: autor si uvědomuje, jaká ta dívka je, ale odejde s ní ven do noci – neidealizuje ani sám sebe

Romantismus a biedermeier v české literatuře

(30. a 40. léta 19. století)

období:

  • často označováno jako 3. fáze NO (Národní obrození)

  • období začíná po revoluci 1830, v Čechách je policejní režim Metternicha

  • v české literatuře se objevují obrozenecké myšlenky (hlavním cílem literatury bylo vlastenectví – př. J. K. Tyl), zakládají se různé instituce, hraje se ochotnické divadlo, literatura má mít výchovnou funkci, má sloužit společnosti → s tím se neslučoval romantismus

  • ve 30. letech → rozpor mezi J. K. Tylem a K. H. Máchou (Tyl prosazoval vlastenectví, účelově zaměřenou literaturu, kdežto Mácha se zaměřoval na uměleckou stránku literatury, jeho tématem byl protiklad snu a skutečnosti)

  • ve 40. letech → rozpor mezi J. K. Tylem a K. H. Borovským; 1844 napsal Tyl novelu Poslední Čech, na což Havlíček reagoval recenzí (tvrdil, že již bylo dost vlasteneckých děl, ,, pro samé povzbuzování k vlastenectví zapomínáme na vzdělávání národu“, nejprve by se měli lidé něco naučit, potom uplatnit zkušenosti v nové tvorbě)

Znaky:

  • nová generace umělců, neslučují vědu a umění

  • hrdina romantických děl nezapadá do společnosti, důraz na city, subjektivita

  • téma jsou problémy jednotlivce

  • romantismus se v české literatuře nikdy úplně nerozvinul, psal jím jen K. H. Mácha

Žánry: balada = lyricko-epická ponurá báseň

s tragických koncem, princip vina → trest

pověst = epický útvar, předáván ústní formou

(z generace na generaci)

libreto = podklad pro hudební dílo (př.

K. Sabina – Prodaná nevěsta, Braniboři

V Čechách

pohádka

Znaky:

  • umělecký směr a životní styl, měšťanský styl

  • projevoval se i v architektuře, malířství, známý je typický nábytek (čalouněný nábytek, přírodní materiály, jednoduchost a praktičnost

  • cíl: pobavit, potěšit, vychovat

  • hlavním tématem je rodina

  • oslavuje pohodu, klid

Romantismus Biedermeier

- Máj (1836)

  • lyrickoepická báseň (4 zpěvy, 2 intermezza); děj se odehrává u jezera pod Bezdězem

  • hlavní téma – tragický příběh Viléma a Jarmily, celkové téma - vina a trest

  • kritika od společnosti: není zde vlastenecká myšlenka, je to bezbožné dílo, nekřesťanské (smrtí život končí)

  • předzpěv nesedí ke knize – jsou různé teorie proč to tam Mácha dal (aby jeho kniha díky tomu prošla přes cenzůru, ironie, narážky na Čelakovského)

  • DĚJ: 1. zpěv: - vylíčení atmosféry u jezera, popis májové krajiny

    • Jarmila sedí u jezera a čeká na Viléma, svého milého. Místo Viléma na loďce

Témata, do kterých materiál patří