Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sikora - bakalářská práce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.11 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Proces učení získává ve školním věku novou kvalitu tím, že se mnohem více opírá o řeč a je značně častěji plánovité. Dítě si osvojuje v širší míře i jisté obecnější postupy učení, tj. „učí se, jak se učit“, což má pro jeho další pokrok ve školním vzdělávání rozhodující význam a je ve svých oddálených následcích závažnější, než jaký počet poznatků si osvojí. (Langmeier, 1998)

Kognitivní vývoj v prepubescenci

Na počátku školního věku se logické usuzování dětí týká jen konkrétních věcí, jevů a obsahů. Teprve až kolem 11 let je správně se vyvíjející dítě schopno vyvozovat soudy, a to i zcela formálně.

Podle psychologa J. Piageta dítě již mezi 6 a 7 rokem chápe identitu (při pokusu s korálky chápe, že ve dvou skleničkách s různě úzkým dnem je stále stejný počet korálků, pokud jsme do žádné nic odlišně nepřidali ani neubrali), zvratnost (reverzibilitu – korálky můžeme přesypat zpět do jiné skleničky a tím si ověříme jejich stejné množství), vzájemné spojení různých myšlenkových procesů do jedné sekvence (zhodnocení výšky a šířky skleničky) apod.

Nyní dítě také dokáže pochopit zahrnutí (inkluzi) prvků do třídy. Skutečně odlišuje prvek (např. žlutý bonbón) a třídu (bonbóny vůbec).

Co se týče IQ, bývá u dětí celkově významně závislé na výkonně motivační stránce osobnosti a na dobrém pracovním postoji. Tyto vlastnosti mohou být značně ovlivněny výchovou v rodině i ve škole.

Obraz o tvořivém myšlení, přinášející nové a rozmanité způsoby řešení namísto jediného správného, s čímž souvisí originalita a pružnost, se v dětství spíše přehlíží a výchovně málo rozvíjí a vzácně systematicky posiluje. (Langmeier, 1998)

Emoční vývoj a socializace v prepubescenci

Vlastní způsoby chování se děti učí modelovat nejen pouze podle rodičů, neboť významnými osobami jsou jim stále více učitelé, spolužáci a skupiny dětí mimo školní třídu. V souvislosti se způsoby sociální reaktivity, přináší skupina dětí příležitost k hojnějším a odlišnějším interakcím. Dítě si však také, kromě obecně platných norem, musí osvojit různá pravidla, která určují jeho chování právě v celkovém školním prostředí. (Langmeier, 1998; Vágnerová, 2000)

Samotný emoční vývoj a schopnost seberegulace v průběhu školních let rychle narůstá. Dítě ve školním věku se stává schopné vlastní vůlí podle potřeby své city potlačit nebo naopak zřetelně vyjádřit. Školní děti s dobrou emoční kompetencí si dobře uvědomují vlastní pocity i emoce druhých lidí. Emoční kompetence značně ovlivňuje úspěšnost dítěte nejen v sociální interakci, ale i např. při zvládání školních nároků. (Langmeier, 1998) „Emoce mohou ovlivňovat kvalitu výkonu, mohou školáka aktivizovat i tlumit.“ (Vágnerová, 2002, s. 194) Citové prožitky také poskytují základní informaci o určité situaci, přispívají sice spíše k povrchnímu, avšak rychlému hodnocení situace. (Vágnerová, 2002)

Témata, do kterých materiál patří