Vypracované otázky 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Senát
De iure sice pouhým poradním orgánem konzulů, jeho význam však nelze zpochybňovat.
Senátory jmenoval konzul, později kvestor. Také jejich počet kolísal od původních 300 až k 1000, Octavianem byl omezen na 600. Usnesení senátu se nazývala senatus consultum (za republiky neměla váhu zákona, pouze potvrzovala pouze usnesení lidových shromáždění – tzv. Auctoritas patrum). Právem senátu bylo rušit zákony přijaté nezákonnou cestou.
Do pravomocí senátu také spadala správa státních financí, regulace zahraniční politiky či správa provincií.
SPQR – Senatus Populusque Romanus – senát a lid římský- zdůraznění dvou složek státní moci – lidu a senátu
Magistratury
Magistráti byli volení úředníci římské republiky. Společné rysy všech magistratur: o princip kolegiality – obsazení úřadů několika kandidáty (proto např. 2 konzulové) o princip anuity – voleni dočasně, zpravidla na rok (pouze cenzoři, tuším, na 5)
Princip bezplatnosti – funkce byly čestné, tudíž neplacené
Princip odpovědnosti – po skončení funkčního období se zodpovídali lidovému shromáždění
Zásada intercese – možnost zmařit opatření kolegy či nižšího úředníka o dělení magistratur na cum imperio (vyšší, mají imperium – přikazovací a zakazovací pravomoc) a cum potestate (mají pouze potestas – nižší nařizovací pravomoc)
Magistratury cum imperio
Konzulát – dvojice nejvyšších úředníků nahrazující krále, od roku 367 př. n. l. musel vždy být
jeden konzul patricij, druhý plebej. Byli vrchními veliteli armády, původně vykonávali i civilní jurisdikci (ta později přešla na praetory), mohli také rušit rozhodnutí všech ostatních úředníků.
Diktatura – za mimořádných okolností byl jeden z konzulů na návrh senátu jmenován diktátorem – disponoval neomezenou mocí, byl např. Imunní vůči vetu tribuna lidu, zánik funkce buď dosažením cíle či nejdéle po 6 měsících.
Praetura – úřad praetora zaveden r. 367 př. n. l. z nutnosti zajistit výkon soudnictví po dobu nepřítomnosti konzulů, praetor urbanus x praetor peregrinus (znáte z ŘP); kde nebylo normy, posuzoval praetor spor podle zásad slušnosti – aequitas, při nástupu do funkce vydával prétorský edikt obsahující pravidla, podle kterých bude rozhodovat spory.
Magistratury cum potestate
Cenzura – „vrchol společensko-politické kariéry římského občana“, cenzor vedl evidenci římských občanů, zapisoval je do majetkových tříd, později mohli jmenovat senátory, vykonával dozor nad mravy.
Kvestura – správa financí, opatřovali prostředky na válečná tažení.
Edilita – dva plebejští a dva kurilští, dozor nad pořádkem ve městě, výkon policejní služby,
Kurulští aedilové měli navíc soudní pravomoci v tržních záležitostech.
Právo v době republiky
Základem ius civile – Lex duodecim tabularum. Ten nahradil staré obyčejové právo vykládané kněžími – pontifiky. LDT nebyl systematickým souhrnem veškerého práva, obsahoval pouze základní normy rodinného, procesního či dědického práva, dále normy trestní a procesní. Vykladači práva – pontifikové – působili i po vydání LDT, jen interpretovali jejich obsah a vykládali případné mezery v právu. Zákony byly přijímány na comitiích, návrh nového zákona byl zveřejněn spolu s datem konání sněmu – promulgatio legis, na sněmech se o nich hlasovalo.