Kompletní shrnutí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
odkud byla přejata – důležité 2 soukromé kodexy císařských konstitucí
− Codex Gregorianus (sbírka nařízení od Hadriána po Diokleciána)
− Codex Hermogenianus (pouze konstituce/dodatek Diokleciánovy sbírky)
− obě kompilace dochovány jen v troskách
− velký historický význam, základem kodifikace císaře Theodosia, použity i v justiniánské
kodifikaci, čerpali z nich i germánští králové
− Fragmenta Vaticana – sbírka citátů Papiniana, Paula, Ulpiána, zbytky se dochovaly ve
vatikánské knihovně (odtud název)
− Porovnání zákonů židovských a římských – srovnává biblické předpisy s římským právem,
chce dokázat, že oba systémy jsou si blízké
− opouštějí se vědecké pojmy a principy starého práva, právo se zjednodušuje a vulgarizuje
– přináší to ovšem i výhody, vulgární právo je pružnější, plně rozvíjí písemnou formu
právních jednání, uznává závaznost smluv
− nejčastější formou je interpretace (výklad k jednotlivým císařským zákonům) a jednoduché
výtahy z Gaiovy Učebnice práva
− v západní říši převládá panství vulgárního práva až do jejího zániku, na východě nastává
v 5. stol. n. l. obrat – právnické školy se vrací ve výuce ke klasickým textům a usilují o
renesanci klasického práva: Scholia Sinaitica (zbytky řeckého komentáře k Ulpiánovu
dílu), Syrsko-římská právní kniha (komentář k císařským institucím) – obě díla prozrazují, že
jejich autoři byli dobře obeznámeni s literaturou klasiků
− citační zákony (upravují používání spisů právníků na soudech)
− nesnáze a zmatek okolo klasické literatury se snažili napravit autoritativně císaři -> svými
zákony stanovili citační pravidla
− 321 n. l.: Konstantin Veliký povolil k užívání na soudech pouze vlastní Papinianův text,
žádné jeho komentáře
− 322 n. l.: Konstantin Veliký potvrzoval platnost všech spisů Paula, včetně spisku Sententiae
(ten už nebyl Paulův)
− 426 n. l.: Theodosius II. nařizoval, že na soudech mají platnost jen spisy Papiniana, Ulpiána,
Paula, Modestina a Gaia
− při různých názorech těchto autorit rozhoduje většina, při rovnosti hlasů platí názor
Papiniana, pokud Papinianus mlčí, může si soudce vybrat
− zákony nemohly praxi pomoci, nastoupila „právnická geometrie“
− práce s císařskými konstitucemi byla také nesnadná, jejich počet se neustále rozmnožoval,
úroveň klesala, navíc jejich texty byly těžko dostupné -> nutnost oficiální kodifikace (Řím
měl do té doby v podstatě jen 2: Zákon 12 desek, Edictum perpetuum)
− už od Diokleciána pokusy sebrat jednotlivé zákony do uceleného celku
− první oficiálním kodexem se stal Codex Theodosianus (426)
− nepodařený, nekvalitní
− původně měl obsahovat právo staré (označováno jako ius) a nové (cís. konstituce,
leges), nakonec pouze sbírka císařských zákonů od Konstantina Velikého (v podstatě