Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Cesta od modernismu k postmodernismu

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (215.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Problematikou postmoderního románu se zabývá teoreticky i prakticky např. Milan Kundera. (viz i zmínka u nového románu)

Doba postmoderní se vyznačuje vědomím, že velké ideologicko-společenské koncepce se vyčerpaly a že neexistují žádné „věčné“ pravdy – různé názory, kultury, styly atd. jsou tedy zcela rovnocenné.

Postmodernismus chápe svět jako mnohovrstevnatý a členitý „text“, který každý čte jinak, a poznání, jež na základě svého čtení světa nabízí, není pravda (proti níž by stála nepravda), ale jen jakási jeho „historka“ o světě, která vstupuje do soutěže na trhu „historek“.

Ale právě to může vést až k nebezpečné relativizaci hodnot.

Pojmy postmodernismus, postmoderna jsou dnes už nadužívané, a v nejrůznějších oblastech (všechno je „post“), definice se různí, jisté však je, že postmodernismus vyznává radikální pluralitu ve všech ohledech, a to v sobě skrývá určité nebezpečí (viz např. Benjamin Kuras: Sekl se Orwell o dvacet let? - kniha esejí britskočeského novináře, spisovatele a dramatika, vydaná 2003, podtitul Svoboda a totalita v 21. století. S tradičním kurasovským humorem a sarkasmem zachycuje stav evropské politiky, ekonomiky a kultury hrozící sklouznout do nového totalitního systému. Z některých informací možná mnohé čtenáře i zamrazí, jiní zase možná autora prohlásí za paranoika. K našemu tématu konkrétně esej Hodnotová postmodernizace.)

Z toho všeho vyplývá, že postmoderní literatura je velmi široký pojem, zahrnuje autory a díla různých kvalit (to se však právě už těžko ukazuje vzhledem k relativizaci hodnot, rovnocennosti všeho!), má mnoho podob, vejde se do ní ledakdo a ledaco. Proto by bylo užitečné kriticky rozlišovat: literaturu „postmoderní do jisté (únosné) míry“, tj. ještě velmi kvalitní, hodnotnou, v níž prvky postmodernismu (mísení apod.) slouží zvýšení umělecké hodnoty, ne zrušení hodnot tím, že vše je dovoleno a rovnocenné, stejně hodnotné, a literaturu „příliš postmoderní“, tj. už málo kvalitní, neboť znaky postmodernismu dovádí do krajnosti, a tím se naplňuje právě to nebezpečí naprosté relativizace hodnot: vše je dovoleno a rovnocenné, stejně hodnotné.

Možná je to tedy v Ecově tvorbě tak, že prvotina Jméno růže je únosně postmoderní, i když typický příklad dobrého postmoderního románu, a další romány (byť hojně čtené) už nedosahují kvalit Jména růže právě proto, že jsou postmoderní příliš.

UMBERTO ECO (1932-2016)

  • Italský prozaik a estetik, literární vědec, v Turíně vystudoval filozofii, zajímal se zejména o období středověku. V Miláně vyučoval na fakultě architektury estetiku, na univerzitě v Bologni je profesorem sémiologie (vědní obor zabývající se studiem znakových systémů a významů, které jim přikládáme). Má rozsáhlé znalosti filozofie, teologie, politických i kulturních dějin středověku, středověkých herbářů a jedů, středověkého myšlení, umění, duchovních řádů a sekt, starověkého umění a literatury, jazyků, středověké symboliky. Zabývá se také úvahami o charakteru literárního díla, o jeho smyslu, vnímání, interpretaci.

Témata, do kterých materiál patří