Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZSV_MO_10B_ISLAM

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (114 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

neexistence protějšku ke křesťanské obci a k církvi vůbec, obtížné hle-dání autentických partnerů dialogu, kteří mohou mluvit závazně za islám.

- Církev také s úctou pohlíží na mohamedány, kteří uctívali jednoho Bo-ha, živého a svébytného, milosrdného a všemohoucího, Stvořitele nebe a země, který mluvil klidem, ajehož příkazům, někdy i záhadným, se snaží podrobit, jako se podřídil Bohu Abrahám, jehož se islámská víra ráda do-volává. I když neuznávají Ježíše jako Boha, přece ho ctí jako proroka a chovají v úctě jeho panenskou Matku Marii a někdy ji také s oddaností vzývají. Mimoto očekávají den soudu, kdy Bůh všechny lidi vzkřísí a odmění. Proto si také velmi váží mravního života a uctívají Boha hlavně modlitbou, almužnami a postem.

I když během staletí povstaly mezi křesťany a mohamedány četné rozepře a nepřátelství, posvátný synod všechny vybízí, aby zapomněli na to, co bylo v minulosti, a snažili se upřímně vzájemně si porozumět, hájit a společně podporovat sociální-spravedlnost pro všechny lidi, mravní hodnoty, mír a svobodu. (II. Vat.)

Obraz Ježíše v koránu: Důležitým styčným bodem mezi oběma náboženstvími je obraz Ježíše v křesťanství a islámu. Po staletí se mělo zato, že Mohamed znal křesťanství nedostatečně. Novější zkou-mání však přesněji ukazuje, že se sice nezabýval věroučnými rozhodnu-tími starých koncilů, ale měl jako partnera v dialogu (velmi pravděpo-dobně) jednu široce rozšířenou formu křesťanství, totiž semitské křes-ťanství, živé v Sýrii. Tak jako islámu jde o pravou cestu k Bohu, tak se pravou cestu snaží zprostředkovat i tato podoba křesťanství - silněji než křesťanství pavlovské a helénistické. Je třeba konstatovat, že postava Ježíše v řadě proroků zřetelně vyniká, kromě toho však je třeba prozkou-mat i islámskou kritiku křesťanského učení o Trojici a výklad Ježíšovy smrti na kříži.

Na dvou místech se v koránu mluví o Ježíšově hlásání: súra 19,16-21 a 3,45-48. Oba texty dosvědčují křesťanské vyznání Narodil se z Marie Panny. O bytostné povaze Ježíše mluví kriticky. V súře 19 říká Ježíš sám o sobě:

A promluvil chlapec: Já služebníkem Božím jsem, On dal mi Písmo a učinil mne prorokem. Pak následuje stanovisko Mohamedovo: Není Boha důstojno, aby si bral syna nějakého. Sláva tomu, který, když o věci rozhodne, řekne pouze "Staniž se!" a stane se. (súra 19,35)

Korán tedy odmítá Boží synovství, protože ohrožuje jedinečnost Boha.

Nejvýznamnější protitrinitární místo je v súře 4,171n. I zde jde o by-tostnou povahu Ježíše. Mohamed odmítá trojnost: Existuje jen jeden Bůh, ne tři; neboť Bůh neplodí žádného Syna (ve smyslu biologického plození Božího syna). Vlastníci Písma! Nepřehánějte v náboženství svém a mluvte o Bohu jedině pravdu! Vskutku Mesiáš Ježíš, syn Mariin, je pouze Božím poslem a slovem Jeho, které vložil do Marie, a duchem z Něho vycházejícím. A věřte v Boha a posly Jeho a neříkejte: "Trojice!" Přestaňte, a bude to tak pro vás lepší, Bůh vskutku je jediným Bohem, On povznesen je nad to, aby měl dítě, vždyť náleží Mu vše, co na nebe-sích je i na zemi; a Bůh dostatečným je ochráncem. Ani Mesiáš, ani andělé přiblížení neopovrhují tím, aby byli služebníky Božími. (súra 4,171 -172)

Témata, do kterých materiál patří