ZSV_MO_10B_ISLAM
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
neexistence protějšku ke křesťanské obci a k církvi vůbec, obtížné hle-dání autentických partnerů dialogu, kteří mohou mluvit závazně za islám.
- Církev také s úctou pohlíží na mohamedány, kteří uctívali jednoho Bo-ha, živého a svébytného, milosrdného a všemohoucího, Stvořitele nebe a země, který mluvil klidem, ajehož příkazům, někdy i záhadným, se snaží podrobit, jako se podřídil Bohu Abrahám, jehož se islámská víra ráda do-volává. I když neuznávají Ježíše jako Boha, přece ho ctí jako proroka a chovají v úctě jeho panenskou Matku Marii a někdy ji také s oddaností vzývají. Mimoto očekávají den soudu, kdy Bůh všechny lidi vzkřísí a odmění. Proto si také velmi váží mravního života a uctívají Boha hlavně modlitbou, almužnami a postem.
I když během staletí povstaly mezi křesťany a mohamedány četné rozepře a nepřátelství, posvátný synod všechny vybízí, aby zapomněli na to, co bylo v minulosti, a snažili se upřímně vzájemně si porozumět, hájit a společně podporovat sociální-spravedlnost pro všechny lidi, mravní hodnoty, mír a svobodu. (II. Vat.)
Obraz Ježíše v koránu: Důležitým styčným bodem mezi oběma náboženstvími je obraz Ježíše v křesťanství a islámu. Po staletí se mělo zato, že Mohamed znal křesťanství nedostatečně. Novější zkou-mání však přesněji ukazuje, že se sice nezabýval věroučnými rozhodnu-tími starých koncilů, ale měl jako partnera v dialogu (velmi pravděpo-dobně) jednu široce rozšířenou formu křesťanství, totiž semitské křes-ťanství, živé v Sýrii. Tak jako islámu jde o pravou cestu k Bohu, tak se pravou cestu snaží zprostředkovat i tato podoba křesťanství - silněji než křesťanství pavlovské a helénistické. Je třeba konstatovat, že postava Ježíše v řadě proroků zřetelně vyniká, kromě toho však je třeba prozkou-mat i islámskou kritiku křesťanského učení o Trojici a výklad Ježíšovy smrti na kříži.
Na dvou místech se v koránu mluví o Ježíšově hlásání: súra 19,16-21 a 3,45-48. Oba texty dosvědčují křesťanské vyznání Narodil se z Marie Panny. O bytostné povaze Ježíše mluví kriticky. V súře 19 říká Ježíš sám o sobě:
A promluvil chlapec: Já služebníkem Božím jsem, On dal mi Písmo a učinil mne prorokem. Pak následuje stanovisko Mohamedovo: Není Boha důstojno, aby si bral syna nějakého. Sláva tomu, který, když o věci rozhodne, řekne pouze "Staniž se!" a stane se. (súra 19,35)
Korán tedy odmítá Boží synovství, protože ohrožuje jedinečnost Boha.
Nejvýznamnější protitrinitární místo je v súře 4,171n. I zde jde o by-tostnou povahu Ježíše. Mohamed odmítá trojnost: Existuje jen jeden Bůh, ne tři; neboť Bůh neplodí žádného Syna (ve smyslu biologického plození Božího syna). Vlastníci Písma! Nepřehánějte v náboženství svém a mluvte o Bohu jedině pravdu! Vskutku Mesiáš Ježíš, syn Mariin, je pouze Božím poslem a slovem Jeho, které vložil do Marie, a duchem z Něho vycházejícím. A věřte v Boha a posly Jeho a neříkejte: "Trojice!" Přestaňte, a bude to tak pro vás lepší, Bůh vskutku je jediným Bohem, On povznesen je nad to, aby měl dítě, vždyť náleží Mu vše, co na nebe-sích je i na zemi; a Bůh dostatečným je ochráncem. Ani Mesiáš, ani andělé přiblížení neopovrhují tím, aby byli služebníky Božími. (súra 4,171 -172)