Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Lineární algebra

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.16 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

definice 1.6 jsme oprávněni uspořádaným dvojicím se sčítáním a násobením podle definic (1.1) a (1.2)
říkat vektory.

1.10. Příklad. Množina R2 se sčítáním ⊕ podle definice (1.4) a násobením  podle (1.2) netvoří lineární
prostor. Není totiž splněna například vlastnost (1) z definice 1.6.

7

Lineární algebra

1. Lineární prostor, grupa, těleso

Prostor Rn

1.11. Příklad. Znakem Rn označíme množinu všech uspořádaných n-tic reálných čísel, (n je nějaké
přirozené číslo, n ≥ 1). Jinými slovy:

R

n = {(a

1, a2, . . . , an); a1 ∈ R, a2 ∈ R, . . . , an ∈ R}.

Definujme + : Rn × Rn → Rn, · : R × Rn → Rn takto: pro každé (a1, . . . , an) ∈ R

n, (b1, . . . , bn) ∈ Rn,

α ∈ R je

(a1, . . . , an) + (b1, . . . , bn)

df

= (a1 + b1, . . . , an + bn),

α · (a1, . . . , an)

df

= (α a1, . . . , α an).

Množina Rn s takto definovanými operacemi tvoří lineární prostor.

Důkaz bychom provedli analogicky jako v příkladu 1.9, ale pro úsporu místa to již nebudeme opa-

kovat. Vidíme tedy, že uspořádané n-tice s takto definovaným sčítáním a násobením skalárem můžeme
nazývat vektory. Speciálně v případě uspořádaných n-tic mluvíme o aritmetických vektorech. Číslo ai
nazýváme i-tou složkou vektoru a = (a1, a2, . . . , an).

1.12. Příklad. Množina R s obvyklým sčítáním reálných čísel a násobení reálného čísla reálným číslem
tvoří lineární prostor. To je zřejmé. Sčítání a násobení reálných čísel totiž splňuje vlastnosti (1) až (7)
z definice 1.6. Tento poznatek si jistě přinášíte ze střední školy. V tomto textu jsme jej už použili, když
jsme ověřovali, že R2 nebo Rn je lineární prostor.

Témata, do kterých materiál patří