Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ULA

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (269.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

15

3. Přičtení k řádku lineární kombinace ostatních řádků (obvykle pouze jed-
noho řádku).
4. Vynechání řádku, který je lineární kombinací ostatních řádků. (Speciálně
řádku, který obsahuje samé nuly.)

Jestliže matici B získáme z matice A ekvivalentními úpravami matice A,

říkáme, že B, A jsou ekvivalentní matice. Značíme A ∼ B.

A =

2, 3, 1

−2, 0, 0

 2, 3, 1

0, 3, 1

= B.

Gaussovým algoritmem nazýváme postup, který užitím ekvivalentních

úprav převádí matici A na lichoběžníkovou matici B, která je s A ekviva-
lentní. Tento postup ukážeme na příkladu:

Příklad 2.6 Najděme hodnost matice A,

A =

1, −1,

2, 3,

4

2,

1, −1, 2,

0

−1,

2,

1, 1,

3

3, −7,

8, 9, 13

.

1.KROK Jelikož a11 = 1 6= 0, první řádek opíšeme (kdyby a11 = 0 vyměnili
bychom řádky). Do 1.sloupce pod prvek a11 zavedeme nuly a to takto:
1.řádek vynásobíme (−2) a přičteme k 2.řádku
1.řádek přičteme ke 3.řádku
1.řádek vynásobíme (−3) a přičteme k 4.řádku
Dostáváme matici

1, −1,

2,

3,

4

0,

3, −5, −4, −8

0,

1,

3,

4,

7

0, −4,

2,

0,

1

.

2.KROK První řádek opíšeme. Jejikož a22 = 3 6= 0, druhý řádek opíšeme. Do
2.sloupce pod prvek a22 zavedeme nuly například takto:
3.řádek vynásobíme (+4) a přičteme ke 4.řádku
3.řádek vynásobíme (−3) a přičteme k němu 2.řádek
Dostáváme matici

1, −1,

2,

3,

4

0,

3,

−5,

−4,

−8

0,

0, −14, −16, −29

0,

0,

14,

16,

29

.

16

3.KROK Vynecháme 4.řádek, neboť je násobkem 3.řádku. Získali jsme li-
choběžníkovou matici

1, −1,

2,

3,

4

0,

3,

−5,

−4,

−8

0,

0, −14, −16, −29

.

Tato lichoběžníková matice má hodnost 3. Proto i matice A má hodnost 3.
Tedy h(A) = 3.

Příklad 2.7 Najděme h(A),

A =

2, −1, 1,

8,

2

4, −3, 5,

1,

7

8, −6, 8, 12, 12
6, −4, 6,

9,

9

.

1.KROK:

2, −1, 1,

8,

2

4, −3, 5,

1,

7

Témata, do kterých materiál patří