Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ULA

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (269.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

=

=

2,

7,

6

−1, 11, −8

5

2, 3

−1, 4

=

5 · 2, 5 · 3

5 · (−1), 5 · 4

=

10, 15

−5, 20

(−3)

 −1, 2, 4

3, 5, 0

=

 −3 · (−1), −3 · 2, −3 · 4

−3 · 3, −3 · 5, −3 · 0

=

3,

−6, −12

−9, −15,

0

Definice 4.1 Součtem matic A = (aij), B = (bij) stejného typu (m, n)
nazveme matici C = (cij) typu (m, n) pro jejíž prvky platí:

cij = aij + bij,

i = 1, 2, . . . , m, j = 1, 2, . . . , n.

Zapisujeme C = A + B.

Sčítání matic je definováno pouze pro matice stejného typu. Nejsou-li matice
A, B stejného typu, součet není definován.

Definice 4.2 Součinem reálného čísla k a matice A = (aij) typu (m, n)
nazveme matici C = (cij) typu (m, n) pro jejíž prvky platí:

cij = kaij,

i = 1, 2, . . . , m, j = 1, 2, . . . , n.

Zapisujeme C = kA.

Součin reálného čísla a matice je definován pro matice libovolného typu.
Z definice tohoto součinu plyne, že společný násobek všech prvků matice
můžeme vytknout před matici.

Příklad 4.3 Vypočtěme matici C = AT +4BT , je-li A =

2, −8, 3

−1,

2, 0

,

B =

 9, 2,

0

1, 7, −3

.

26

C =

2, −1

−8,

2

3,

0

+ 4

9,

1

2,

7

0, −3

=

2, −1

−8,

2

3,

0

+

36,

4

8,

28

0, −12

=

=

38,

3

0,

30

3, −12

.

Příklad 4.4 Vypočtěme matici C, je-li C = 3A − 2B, kde A =

 2, 4

0, 1

,

B =

 −2, 2

1, 3

.

C = 3

 2, 4

0, 1

− 2

 −2, 2

1, 3

=

 6, 12

0,

3

+

4, −4

−2, −6

=

=

10,

8

−2, −3

.

Při násobení matic užíváme skalárního součinu vektorů. Připomeňme si

na dvou příkladech jeho výpočet.

Příklad 4.5 Vypočtěme skalární součin (u, v) vektorů u = (2, 3), v =
(−5, 4).

(u, v) = ((2, 3), (−5, 4)) = 2 · (−5) + 3 · 4 = −10 + 12 = 2.

Témata, do kterých materiál patří