Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Vektorová algebra a analytická geometrie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (378.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

pak se budeme zabývat jejich vzájemnými polohami, pr˚

uniky, vzdálenostmi a

dalšími vlastnostmi.

Při studiu geometrických objekt˚

u v

R3 (na rozdíl od formálních operací s vek-

tory) musíme vždy nejprve vymezit umístění geometrických objekt˚

u. Chceme-

li studovat rovnice roviny

, tj. jistého lineárního podprostoru R3 dimenze 2,

3. Rovnice roviny

19

zvolme pevně nějaký bod

P0 = [x0; y0; z0] roviny  a uvažujme nenulový vektor

~n = (a; b; c) kolmý k této rovině. Je-li P = [x; y; z] libovolný bod roviny  (obecně

uzný od pevně zvoleného bodu

P0), tvoří vektor ~n a vektor s počátečním bodem

P0 a koncovým bodem P vzájemně ortogonální dvojici vektor˚u (speciálně pro

P = P0 je druhý z těchto vektor˚u nulový). Platí tedy

~n q

!

P0P = 0

neboli (

a; b; c) q (x x0; y y0; z z0) = 0 : Tuto rovnost m˚užeme přepsat ve tvaru

a:(x x0) + b:(y y0) + c:(z z0) = 0 nebo také

a:x + b:y + c:z + d = 0 ; kde d = a:x0 b:y0 c:z0 :

Tento tvar nazýváme obecnou rovnicí roviny

, příslušný vektor ~n pak nazý-

váme normálovým vektorem roviny

.

y

z

x

@

@

@

@

@

pp

pp

pp

pp

pp

pp

p

P

pp

pp

}

P0

~n

Ukážeme si nyní, že libovolná rovnice zapsaná v tomto tvaru je za předpo-

kladu, že aspoň jedno z čísel

a; b; c 2 R je nenulové (což m˚užeme zapsat ve

formě podmínky

a2 + b2 + c2 6= 0 čili k(a; b; c)k 6= 0), vždy skutečně rovnicí ro-

viny v

R3. Vyberme libovolný pevný bod P0 = [x0; y0; z0], který splňuje rovnici

a:x0 + b:y0 + c:z0 + d = 0. Vzájemným odečtením rovnic a:x + b:y + c:z + d = 0
a

a:x0 +b:y0 +c:z0 +d = 0 ihned dostaneme a:(x x0)+b:(y y0)+c:(z z0) = 0.

Vidíme tedy, že (

a; b; c) q (x x0; y y0; z z0) = 0, což nás přivádí zpět k výchozí

Témata, do kterých materiál patří