Marketing-komplet-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Míra ovlivňování konkurence je dána možnostmi firmy: finančními, výrobní kapacitou, technologickou
úrovní, úrovní managementu
Dodavatelé – prodávají své produkty či poskytují služby, které podnik potřebuje pro splnění svých cílů
Zprostředkovatelé jsou osoby, které vyhledávají zákazníky
Další významné subjekty:
o Zprostředkovatelé
o Dopravci
o Firmy zabývající se skladováním
o Firmy poskytující marketingové služby
o Finanční instituce
o Zákazník – poznat zákazníka lépe, než se zná on sám. Např. Holandská firma na výrobu krmiv zavedla
databázi, ve které sbírala veškeré informace od farmářů (počet kusů, doba krmení,…), firma tak
získala informace o celku. Což mohlo dát jednotlivým zákazníkům dobré typy a rady jak dělat co lépe.
Nejsou důležití pouze přímí, ale i potenciální zákazníci a vůbec všichni, kteří jsou zapojeni do toho
řetězce.
o Distributoři
o Vláda a státní instituce
o Veřejnost: místní komunita, zájmové skupiny, sdělovací prostředky, široká veřejnost
Analýza konkurence
Rozlišujeme přímé, nepřímé a potenciální konkurenty
Konkurent = společnost, která uspokojuje stejnou nebo podobnou potřebu jako my
Nejedná se pouze o vyjmenování konkurentů, ale i o jejich analýzu
Porterův model 5 sil – rozhodující je atraktivita trhu nebo tržního segmentu, cílem je identifikovat
konkurenční postavení
o Noví konkurenti – atraktivní trh je takový trh, který má vysoké bariéry vstupu a nízké bariéry výstupu
(je těžké se na trh dostat, ale když na něm jsem, necítím se ohrožena, odejít z trhu je pro mě
snadné). Nízké bariéry vstupu a vysoké bariéry výstupu (letecké společnosti). Čím více konkurentů,
tím nižší cena