Marketing-komplet-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
SBU může být konkrétní produkt, celá produktová řada, značka produktu, divize podniku, celý podnik
Pracují se SBU – matice BCG a GE
Strategické podnikatelské jednotky = SBU/SBJ musí splňovat následující kritéria:
o Mají samostatné plány
o Mají ziskové cíle a manažera
o Mají vlastní strategie
o Obsluhují určité tržní segmenty
o Mají vlastní konkurenty
Analýza Boston Consulting Group = BSG)
Je založen na myšlence, že výše hotových peněžních prostředků vytvořených právě jednotlivými SBJ je velice
těsně spojena s relativním tržním podílem a tempem růstu trhu
Relativní tržní podíl (osa x) – tržní podíl vůči největšímu konkurentovi na trhu (10 – mám 10 x větší tržní podíl
než můj největší konkurent, 1 – jsme na tom stejně, 0,1 – mám jenom desetinu tržního podílu svého
největšího konkurenta)
Tempo růstu trhu (osa y) – růst objemu tržeb na tom trhu, udává se v %
SBJ se zakreslují kruhem, znamená objem prodejů (význam pro celkový obrat firmy), čím větší kruh, tím větší
podíl na trhu
Otazníky – SBJ nově zavedené s relativně nízkým tržním
podílem, rychle do nich tečou peníze, zatím negenerují
zisk, mohou se dostat do hvězd nebo do hladových psů.
Na rychle rostoucích trzích, pozice vyznačuje
nestabilitu, vyžaduje velké množství finančních
prostředků, předpoklad, že v budoucnu budou tvořit
zisky, cíl je zvýšit jejich relativní tržní podíl, nevíme u
nich, zda budou ziskové nebo ztrátové
Hvězdy – generují zisk, ale stále nejsou soběstačné,
musíme je dotovat, z hvězd může SBJ přejít do dojných
krav nebo do hladových psů a být staženy z trhu.