Marketing-komplet-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Kritéria hodnocení produktu
Zisk a výše prodeje
Podíl na trhu a jeho vývoj
Stáří výrobku a jeho pozice na křivce životního cyklu
Funkce, kterou výrobek plní v rámci sortimentu:
o „leaders“ – nejvyšší zisky
o „tahouni“ – nejvyšší prodeje
o „lákadla“ – produkt za cenu, která je až neuvěřitelná (letáky obchodních řetězců)
o „taktické“ – komplementy, nabízím 1 produkt, ke kterému se hodí i druhý produkt, který nabízím
o „výrobky na startu“ – nové produkty
o „výrobky se ztrátou rychlosti“ – bídní psi
Náročnost na zdroje
Ekologické důsledky výroby či spotřeby
Teritoriální aspekty
Značka (brand) výrobku
Značka odlišuje výrobek od konkurence – pomáhá jeho identifikaci a odlišení od konkurence
Značka může být ztvárněna jménem, symbolem, číslem, tvarem, vzájemnou kombinací, logem.
Ochranná známka – je součástí značky výrobku a je právně chráněna, abych si zajistila, že mi nikdo nebude
napodobovat.
Značka generická – „no name“ když si produkt zakoupíte, ani nevíte, kdo a kde ho vyrábí, produkty jsou
levné, nejsou spojeny s masovou propagací
Maloobchodní (privátní) značka – značky řetězců, kteří si označují svoje produkty svoji značkou (Tesco,
Tesco Value, Clever, K Klasa,…), dělají to proto, že produkt bude stejně kvalitní a levnější proto, že v něm
nejsou náklady na reklamu
Značka druhová – až moc úspěšné značky (botasky, rifle, jar), zdomácněly (koupím si boty a budu jim říkat
botasky i když nejsou od firmy Botasky. Jakékoli džíny, které si obleču pro mě budou rifle, i když nejsou od
společnosti Rifle)