Marketing-komplet-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Dnes už necenové války jsou častějším konkurenčním nástrojem než cenové války
Cíle firmy při stanovení ceny
Cena je pro podniky důležitou informací o trhu.
Nejpružnější proměnou z marketingového mixu a jako jediná přináší tržby
Cenová elasticita = cena/poptávka či poptávané množství
Cíle firmy:
o Zisk – ve fázi růstu na S křivce, určení takové výše ceny, při které budou pokryty úplné náklady
spojené s výrobou, a bude zaručeno dosažení určité míry zisku
o Maximalizace zisku – používané ve fázi růstu na S křivce, neznamená to ale striktně, že musí ceny
zvýšit, protože vysoká cena může i poptávku snížit (i příliš nízká cena může odradit zákazníky –
řeknou si, tento produkt za tuhle cenu nemůže být kvalitní)
o Tržní podíl – spíše ve fázi zavádění produktu na trh – firmy se snaží získat dominantní nebo co
největší postavení
o Růst objemu prodeje -
o Návratnost investic – jedna z metod tvorby ceny, ceny nastavit tak, aby se mi vrátili investice, které
sem do produktu dala, ukazatel ROI
o Špičková kvalita výrobku – to nás odlišuje od konkurence a to může být to něco, co nám zajistí
konkurenční výhodu, nebude existovat příliš mnoho substitutů,
Alternativní cíle firmy
o Udržení status quo na trhu udržet stávající situaci na trhu, snaha zabránit nové konkurenci ve
vstupu na trh
Metody stanovení ceny
Nákladově orientovaná metoda tvorby ceny
o Zjištění nákladů spojených s výrobou produktu a zakalkulování požadovaného zisku
o Nabízí relativně jasná pravidla pro stanovení ceny