Marketing-komplet-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o Čím nižší je cenová elasticita/pružnost poptávky po produktu, tím výhodnější je zvýšit ceny.
o Je-li poptávka po zboží silně pružná/elastická, tím výhodnější je snížit cenu
Odhad nákladů
o Cenové náklady = fixní náklady + variabilní náklady
o Jednicové náklady jsou vysoké, je-li vyráběn pouze malý počet výrobků, když budeme vyrábět větší
počet produktů, budou se jednicové náklady snižovat. Nejde to do nekonečně, v určitém množství se
jednicové náklady začnou zase zvedat (zvýší se poruchovost strojů, zvýší se náklady na skladování,…)
o Z dlouhodobého pohledu jednicové náklady klesají
Stanovení ceny přirážkou (nákladově orientovaná metoda)
Fixní náklady + variabilní náklady + přirážka
Jednicové náklady = variabilní náklady 1 výrobku + fixní náklady / očekávaný počet prodaných jednotek
Vyšší přirážky jsou u sezónního zboží (mimo sezónu levnější), u speciálních produktů náročných na skladování
a cenově nepružného zboží (můžeme si dovolit růst ceny), u zboží rychle se kazícího (květiny, lahůdky)
Cena respektující návratnost investic
CRNI = jednicové náklady + návratnost x investovaný kapitál / očekávaný obrat v kusech
Mrtvý bod (bod rozpojení) = fixní náklady / (cena z kus – variabilní náklady jednoho výrobku)
o Do tohoto bodu pouze uhrazujeme fixní a variabilní náklady, od tohoto bodu generujeme zisk
Cena jako vyjádření hodnoty vnímané zákazníkem
Metoda přímého hodnocení – zeptám se respondenta, za kolik by si koupit můj produkt
Bodová metoda – jednotliví respondenti mají pro všechny výrobky k dispozici 100 bodů a rozdělují je mezi