Marketing-komplet-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Materiál, součástky, investiční zařízení, pomocný materiál
Výrobky podle délky jejich použití
o Zboží dlouhodobé spotřeby
o Zboží krátkodobé spotřeby
Terminologie dle Kotlera:
Jádro – zákaznická hodnota, užitek ze spotřeby. Vystihuje účel
produktu (např. u auta, schopnost mi přepravit)
reálný, vlastní produkt – Druhá vrstva Produkt fyzický (BMW má
jiné vlastnosti než Kia, Škoda,…)
rozšířený produkt – Třetí vrstva doplňkové služby, které spadají
k výrobku (např. Cestuj.cz inzerovala, že k nákupu dovolené
získáte fotoaparát zdarma, u auta – servis, prodloužená záruka)
Výrobní sortiment
Výrobní sortiment je tvořen výrobkovými řadami, výrobková řada se skládá z jednotlivých položek výrobků
Jednotlivé položky zahrnutí samotný výrobek, jeho značku, obal a služby
Šíře výrobního sortimentu – počet skupin výrobků, počet výrobních řad
Hloubka sortimentu – počet výrobků ve výrobní řadě
Délka sortimentu – určuje celkový počet produktů v rámci sortimentu
Konzistence – ukazuje, jak těsně jsou různé výrobní obory svázány, jestli spolu produkty souvisejí, jak jsou si
podobné
Firma by měla dbát na to, aby nedošlo ke kanibalizaci výrobků – výrobní sortiment není stálý, neustále se
vyvíjí, dochází k inovaci, může dojít i k prodloužení výrobkové řady směrem nahoru (Škoda přišla se
Superbem, Toyota přišla s Lexusem), dolu (Mercedes přišel s áčkovou sérií), nebo oba směry najednou
(sony). Nový produkt na sebe strhne zákazníky a podniku upadají zisky z prodeje jiných produktů. Já si
vlastně přetáhnu zákazníky z jednoho svého produktu na druhý svůj produkt.