Politologie-zkouska
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pro správné pochopení režimů navíc nutná znalost podoby stranických a volebních systémů.
Parlamentní režim
Základní charakteristiky
Opírá své uspořádání o ideu dělby moci, nechápe ji ovšem příliš přísně – zákonodárná a výkonná moc spolu v procesu rozhodování spolupracují, doplňují se a nejsou striktně oddělené – parlament přímo ovlivňuje exekutivu, vláda může fungovat jen tehdy, má-li důvěru parlamentu.
Politická odpovědnost vlády vůči parlamentu a účast vlády v procesu tvorby práva jsou základní kameny parlamentarismu.
Funkce hlavy státu je oddělena od funkce šéfa vlády, hlava státu (monarcha nebo prezident) není aktivním účastníkem procesu rozhodování. Vzhledem k tomu bývá prezident modelově volen nepřímo. Skutečná výkonná moc náleží premiérovi, který ji vykonává se členy vlády.
Typologie parlamentarismu
Dělení podle postavení institucí:
Premiérský parlamentarismus – převažuje vláda nad parlamentem; dělí se na silný (VB) a slabý (Německo – zde postavení vlády plyne z tzv. racionalizovaného parlamentarismu); dochází zde ke stírání dělby moci
Parlamentarismus s převahou zákonodárného sboru (Francouzská čtvrtá republika)
Stranicky kontrolovaný parlamentarismus (meziválečné Československo, první Italská republika)
Dělení podle vztahu premiéra a zbytku vlády:
Premiér jako první nad nerovnými (VB)
Premiér jako první mezi nerovnými (Německo)
Premiér jako první mezi rovnými (ČR)
Prezidentský režim
Základní charakteristiky
Opírá se o dělbu moci, která je chápána doslovně – důsledné oddělení výkonné a zákonodárné moci! Parlament je v oblasti legislativy všemocný, prezident je vybaven úplnou výkonnou mocí, nikdo z nich ovšem nezasahuje do moci toho druhého.
Přímo volený prezident je zároveň hlavou státu a šéfem „vlády“. Prezident je jediným ústavou daným držitelem výkonné moci – jmenuje vládu, která je jen jakýmsi poradním sborem, konečné slovo má prezident.
Prezident získává mandát ve všeobecných volbách a tak stejně jako parlament reprezentuje přímo lid (místo přímé volby může být někdy použit jiný model, který zachovává princip přímé volby).
Prezident ani členové exekutivy nejsou parlamentu politicky odpovědní. Parlament tak nemůže prezidenta svrhnout politickou cestou (možnost sesazení procedurou impeachmentu je záležitostí trestní, nikoliv politickou – v případě zneužití úřadu, úplatkářství, velezrady). Prezident nemůže naopak rozpustit parlament (a nemá ani zákonodárnou iniciativu).
Nejdůležitější prvky prezidencialismu jsou tedy separace částí moci a politická neodpovědnost exekutivy vůči parlamentu – v praxi jsou uskutečněny pomocí systému tzv. brzd a protivah – vzájemné omezování se moci výkonné, zákonodárné a soudní.
Důležitý je stranický systém – je-li prezident stranicky odlišný od parlamentní většiny, naráží na nesouhlas parlamentu – i přesto režim funguje díky nedisciplinovanosti severoamerických stran.