Zápočtový test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1950 – 1980 – růst malých a středních měst, přibrzdění růstu velkoměsta
v ČR nenastala nadměrná urbanizace, spíš zde existovala nedostatečná urbanizace (opak v Dánsku, VB a Nizozemsku)
Postindustriální urbanizace
není možné situovat počátek
od 30. let 20. století
dekoncentrace obyvatel
míšení venkovského a městského obyvatelstva
růst malých měst a venkovských měst
snižování průmyslu a růst služeb
poptávka po bydlení v přírodě
vznik vnitřních periferií
průmyslové regiony vytvořené urbanizací chudnou
Bilance srovnání vývoje urbanizace
kapitola: Regionalistika ve vztahu k veřejné správě, regionální politice a regionálnímu rozvoji
Regionalistika a veřejná správa
Regionalistika (jako vědní obor) a regionalizace (jako soubor kvalifikovaných činností) má s veřejnou správou společný záměr právě v jejím územním členění.
organizace veřejné správy v ČR
Státní správa
přímá
hlava státu
vláda
ministerstva
jiné ústřední úřady (podřízené vládě nebo ministerstvu)
územní odborové úřady
veřejné sbory
nepřímá (přenesená)
krajské úřady
obecní úřady obcí s rozšířenou působností
pověřené obecní úřady
jiné orgány obcí a krajů
subjekty, kterým byl výkon státní správy propůjčen
nezávislá
státní úřady vykonávající státní správu mimo organizační soustavu řízenou vládou (ČNB)
Samospráva
územní
zájmová
profesní
Ostatní veřejná správa
další subjekty veřejného nebo soukromého práva, stanoví-li to zákon
Úkoly územní správy
Regionalistika má pomáhat plnit úkoly svěřené územní správě, nemůže uplatňovat jen některý z možných aspektů, které studuje – politologický, správní, právní, ekonomický, sociologický, manažerský, atp. Naplňovat jednotlivé úkoly vyžaduje komplexnější přístupy, i když u jednotlivých úkolů více převažuje (vyniká) některý ze jmenovaných přístupů.
K hlavním úkolům územní správy patří:
efektivní a demokratická dekoncentrace státní správy,
decentralizace moci, odpovědnosti a prostředků tak, aby byla zajištěna dostatečná majetková základna pro sociální a ekonomickou politiku,
vytváření vlastních zdrojů,
podnikatelské řízení měst a obcí,
integrace obcí na základě ekonomických a dalších zájmů,
výukové programy (kvalifikační, rekvalifikační) pro zastupitele a zaměstnance měst a obcí,
programy spolupráce územní správy s centrálními státními orgány,
zajištění důstojného sociálního postavení zastupitelů a zaměstnanců měst a obcí,
informatizace a komputerizace.