filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ve státě člověk dovršuje svou vlastní přirozenost ve smyslu obecnější ARISTOTELOVY myšlenky, podle níž vše v přírodě směřuje k nějakému cíli. Aby naplnilo své bytí, usiluje v mezích daných přirozeností samo od sebe o dosažení dobra, tj. dokonalosti jako vlastního účelu svého života, který je určován a naplňován rozvíjením vlastní přirozenosti.
Jednotlivá ústavní zřízení posuzuje Aristoteles z hlediska toho, jak přispívají k obecnému dobru. Stát může být řízen jedním, několika nebo mnoha, a to v zájmu obecného dobra, či ve prospěch těch, kteří vládnou. Podle počtu vládců dělí dobrá ústavní zřízení na království, aristokracii a politei, v nichž je vláda v rukou jednoho, několika nebo mnoha, kteří jsou z mravního hlediska nejlepší. Jejich pochybenými a nesprávnými protějšky, v nichž se nedbá vlastního účelu státu, jsou tyranie, oligarchie a demokracie. V tyranidě se uplatňuje zájem vládce, v oligarchii zájem bohatých, v demokracii vládne většina v zájmu chudých a nikoli v zájmu obecného dobra.
Nejen rovnost podle počtu, ale i podle hodnoty
"Předpokladem demokratického zřízení je svoboda - to se totiž obyčejně říká, jakoby jen v této ústavě občané byli účastni svobody; neboť k ní prý každá demokracie směřuje jako k cíli. Jeden prvek svobody jest v tom, že se střídavě poslouchá a vládne. Vždyť demokratické právo záleží v tom, že jest tu rovnost podle počtu a nikoli podle hodnoty, a když je tu toto právo, pak nutně rozhoduje o všem obecné množství, a to na čem se usnese většina, platí a jest právem. Každý občan prý totiž má míti rovné; proto v demokraciích mají nemajetní převahu nad zámožnými; neboť jest jich většina a většina rozhoduje. To jest tedy znak svobody, který všichni demokraté pokládají za hlavní znak pojmu ústavy. Druhým pak jest možnost, že každý žije jak chce. To prý patří k vlastnostem svobody, když naopak otroku náleží žíti ne tak, jak chce. To jest tedy druhé vymezení demokracie. Odtud vzešel požadavek, nebýti poddán nejraději nikomu, není-li to však možno, tedy jen střídavě. A tím se toto vymezení svobody shoduje s vymezením svobody jako rovnosti."
Aristoteles
Platón a zejména Aristoteles se zamýšleli nad demokratickým uspořádáním společnosti, které spočívá na principech rovnosti a svobody. Podle Platóna demokracie poskytuje rovnost rovným i nerovným, a tím porušuje přirozený řád. Jako kritik tehdejší demokracie hovoří o tom, že svoboda dává možnost jedincům sledovat vlastní blaženost. V této svobodě jsou si lidé rovni, každý způsob života má tudíž stejnou váhu. Člověk žijící v demokracii bez pevných norem a hodnot je navíc veden mnoha zájmy a činnostmi, v jeho životě proto schází pevný řád. V takovéto společnosti se proto nemůže stát ctnostným, pokud jím není na základě své přirozenosti. Názory tohoto myslitele na demokracii byly ovlivněny přesvědčením, že cílem lidského života je ctnost a ne svoboda. Ale demokracie není uspořádáním společnosti, které přispívá k rozvíjení ctností.