Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Spravedlnost znamená konat to, co komu náleží

"Stanovili jsme ovšem a vícekráte říkali, že by se měl každý jedinec starat jen o jednu věc z těch, které se týkají obce, a to o tu, pro níž je jeho přirozená podstata nejpříhodněji utvořena.

Ovšem, to jsme říkali.

A že spravedlnost znamená vykonávat to, co komu náleží, a ne dělat mnoho věcí najednou, to jsme slyšeli od jiných, i sami jsme to vícekrát prohlásili.

Ano prohlásili.

Uskutečňuje-li se, příteli, tohle určitým způsobem, pak se to zdá být spravedlností - totiž činit to, co komu náleží."

"Spravedlnost by tedy opravdu byla, zdá se, něčím takovým; netýkala by se však vnějšího projevu člověka, ale vnitřního, jemu bytostně vlastního dění a všeho, co se k němu vztahuje: zde člověk nesmí připustit, aby nějaká jeho část vykonávala jí cizí úkony a aby ty tři druhy, které jsou v jeho duši, konaly navzájem mnohé činnosti jedna místo druhé, nýbrž musí dbát, aby si opravdu dobře zařídil věci vlastní jeho osobě, aby ovládl sebe sama, aby se uvedl v řád, aby se stal přítelem sobě samému a aby tyto tři své části dokonale sladil jako tři hlavní tóny stupnice, totiž tón nejvyšší, nejhlubší a střední - a kdyby náhodou existovaly i nějaké další uprostřed, aby je všechny pospojoval, a tak aby vznikl z mnohých částí jeden jediný celek, rozumný a sladěný. A pak už je jen zapotřebí, usiluje-li člověk o něco při výdělečné činnosti nebo při péči o tělo nebo při něčem z obecních záležitostí či věcí soukromých, aby postupoval takto a aby ve všech těchto případech posuzoval a nazýval spravedlivým a krásným to jednání, které udržovalo a spoluvytvářelo tento trvalý stav duše: za moudrost by měl vědění, které takovému jednání napomáhá, kdežto za nespravedlivé zase takové jednání, které tento stav ustavičně narušuje, a za nevědomost zdání, které napomáhá nespravedlivému jednání."

Řecký filosof Platón (427-347 př. Kr.)

Při hledání odpovědi na otázku, co je spravedlnost, která v úvahách o společnosti hraje vždy významnou roli, rozvíjí Platón myšlenku, že v zájmu účinného fungování společnosti je třeba, aby v ní byla práce prováděna co nejlépe na základě toho, že každý vykonává jen jednu věc odpovídající jeho přirozené schopnosti. Tento pohled na společnost se zakládá na obecně známé nesoběstačnosti jednotlivce a odlišnosti lidských bytostí, které se vzájemně doplňují.

Další růst bohatství společnosti, který přesahuje nezbytnou míru, jako důsledek toho, že lidé chtějí žít v nadbytku, vede k potřebě strážců chránících společnost před vnějším i vnitřním nepřítelem. Vhodnými strážci jsou ti, kteří k tomu mají dispozice po stránce tělesné a u nichž převládá vyšší vznětlivá složka duše. Ta v nich vyvolává touhu po vítězství, cti a slávě. Od ostatních, kteří podle své přirozené schopnosti dělají jednu věc a nedovedou se pozvednout nad své osobní zájmy určované nižší složkou duše žádostivé hmotných statků, se liší tím, že jsou pro svoji činnost vychováváni. U strážců není možné, aby se starali o něco jiného, co by je od jejich poslání odvádělo. Neznají proto soukromý majetek, ani rodinný život, které vedou k upřednostňování individuálních zájmů před zájmy celku. Z těch strážců, u nichž převládá vyšší rozumová složka duše toužící po vědění a poznání spravedlnosti, jsou vybíráni vládci. Společnost se tak člení nejen na základě dělby práce, ale i dělby politické na vládnoucí a ovládané.

Témata, do kterých materiál patří