Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Politologie_vypracované_otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (145.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Poté, co bylo přijato rozhodnutí o datu prvních svobodných voleb, byly přijaty potřebné zákony, které je měly umoţnit. Jednalo se o nejen nový volební zákon, ale i o tzv. malý zákon o politických stranách. Volební zákon určil charakter volebního systému jako systému poměrného zastoupení, přičemţ zároveň stanovil i tzv. uzavírací klauzuli ve výši 5%.

Další významné zákony představoval soubor zákonů týkající se politických práv občanů – zákon o sdruţování občanů, zákon o právu shromaţďovacím a zákon o právu petičním.

Období po prvních svobodných volbách, které se konaly ve dnech 8. a 9. 6. 1990 do obou komor Federálního shromáţdění a do České a Slovenské národní rady, pak můţeme označit jako období hledání konsenzu pro stanovení definitivních pravidel hry.

Jiţ před volbami bylo na základě politických dohod určeno, ţe jedním z hlavních úkolů nově zvolených nejvyšších zastupitelských sborů federace i republik bude právě formulace těchto definitivních

pravidel hry v podobě ústav, a to jak federální, tak i republikových, přičemţ vývoj v předchozích měsících naznačoval, ţe jednou z klíčových otázek toho, co Dahrendorf nazývá hodinou právníků, bude otázka státoprávního uspořádání vztahů mezi Čechy a Slováky.

Tento úkol se v letech 1990-2 zákonodárným sborům splnit nepodařilo, byť byla předloţena řada odlišných návrhů – od téměř unitaristických, přes různě koncipované federalistické aţ po konfederalistické. Po volbách v roce 1992, které přinesly v obou částech československé federace rozdílné výsledky, pak řešení státoprávních vztahů nesměřovalo k hledání odpovídající formy společné státnosti, ale k vytvoření 2 suverénních států. Rozdělení České a Slovenské Federativní republiky se uskutečnilo na základě ústavního zákona č. 542/1992 Sb. O zániku ČSFR, a tak k 1. 1. 1993 vznikly dva nové státy – Česká republika a Slovenská republika.

Definitivní pravidla hry se proto stala záleţitostí obou nových států, i kdyţ byla formulována ještě za existence československé federace. Ústava Slovenské republiky byla přijata Slovenskou národní radou 1. 9. 1992 a Ústava ČR byla přijata Českou národní radou 16. 12. 1992. Účinnosti nabyla 1. 1. 1993.

Ústava ČR zakotvila soustavu nejvyšších ústavních institucí. Moc zákonodárnou v podobě bikamerálního Parlamentu ČR sloţeného z Poslanecké sněmovny a Senátu, moc výkonnou představovanou prezidentem jako hlavou státu a vládu jako vrcholný orgán výkonné moci. Dále jako soudní orgán ochrany ústavnosti Ústavní soud, soustavu soudů tvořenou Nejvyšším soudem, Nejvyšším správním soudem, vrchními, krajskými a okresními soudy a orgány územní samosprávy – zastupitelstva obcí a krajů.

Zatímco Poslanecká sněmovna vznikla z České národní rady, Senát začal fungovat aţ po prvních volbách do Senátu v roce 1996. Prezident jako hlava ČR byl zvolen jiţ počátkem roku 1993. Na druhé straně kraje začaly plnit svoji fci aţ v roce 2000. Ústavní zákon o vytvoření vyšších územních samosprávných celků byl sice přijat v roce 1997, ale první volby se uskutečnily právě v roce 2000. Pokud jde o Nejvyšší správní soud, byla Ústava realizována aţ 1. 1. 2003, na základě soudního řádu správního přijatého v roce 2002.

Témata, do kterých materiál patří