Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Demokratický proud

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (304 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Ze života hmyzu (1921) - společně s Josefem, nepatří mezi utopie, je to satirická, alegorická komedie; Tulák (představuje názory autorů) se dostane mezi hmyz (ve snu) a poznává tam špatné lidské vlastnosti. Alegorie - řeč je o zvířátkách, ale myslí lidi. Satira - kritizuje povrchnost v milostných vztazích, zahálčivost, marnivost, povrchnost, chamtivost, přízemní pachtění za majetkem, banálními věcmi, diktátorské typy, válečné štváče; závěr - pesimistický dialog s jepicí. Hra má blízko k expresionismu.

3. období – 1927-1933, konec 20.- začátek 30. let

Převažují drobné prozaické žánry (povídky, apokryfy, sloupky, fejetony, reportáže, črty). Mezi tvorbou novinářskou a beletristickou plynulý přechod – novinářská nezapře dobrého beletristu a beletristická nezapře dobrého novináře, je to dobrá symbióza. Čapek je výborný pozorovatel, má schopnost vnímat všechno kolem, i nejobyčejnější věci a pak je využít při sdělení závažných obecně lidských problémů.

„Někde Čapek o sobě vypravuje, jak musel vyplnit daňové přiznání, a že v něm byla rubrika: Po kom jste převzal živnost, kterou provozujete? A Čapek že dotyčnou rubriku vyplnil: Po Janu Nerudovi. (…) V jádře to však bylo hrdé přiznání k novinářskému cechu. (…) Našli bychom u Nerudy i u Čapka stejné zaujetí pro žurnalistiku, stejnou výši požadavků, které na ni kladli, a shodnou víru v její poslání.“ (František Langer)

Povídky z jedné kapsy, Povídky z druhé kapsy (1929) - soubory povídek, inspirované denními zprávami; často detektivní, kriminalistické náměty, nejrůznější způsoby lidských provinění, při řešení většinou překvapivý zvrat, racionální vysvětlení; stylizováno jako sousedsky důvěrný, živý dialog; vrcholí úsilí o přirozený jazyk a styl; základem všech povídek je hledání pravdy a spravedlnosti; některé označil jako noetické (o poznávání), některé jako justiční (otázka jak trestat), často z nich vyznívá: pochybnost, zda má člověk právo soudit druhé a že žádný člověk není v jádru úplně zlý (v každém se najde něco dobrého). Povídky jsou také dokladem autorovy znalosti lidské psychiky, schopnosti přesvědčivě vylíčit rozličná prostředí, zvládat vážné i humorné téma. Příznačná je autorova účast s lidmi se zničenými nebo pokřivenými osudy.

Z 1. souboru např. povídka Šlépěje - opět stopy ve sněhu, které záhadně končí, zde však policejní komisař uklidňuje občana, který to uviděl, že se nic nestalo, nic nebylo hlášeno a že policie nemá řešit záhady, ale má se starat o pořádek, aby se lidem dobře žilo – to je důležitější, tj. i když něco nelze poznat, odhalit, nesmí to bránit snaze dělat svět takovým, aby se v něm dobře žilo; povídka Básník – v čít. 3 str 181; povídka Poslední soud - zfilmováno, zločince Kuglera soudí v nebi lidé, kteří byli i za života soudci, Bůh je jen jako svědek, Kugler se ptá, proč Bůh nesoudí sám, ten mu odpovídá: protože všechno vím. Lidé vědí jen

Témata, do kterých materiál patří