Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




UVOD_DO _BIBLE_2013_II

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (381.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

zúžená cesta zaslíbení se rozšíří v prostornou cestu, po které budou
moci všechny národy jít k Mesiáši. To učiní "Svatý Izraele" (29,19).
Prorocká univerzální podoba Boha je radikální průlom těsného rámce
kmenového a národního židovského Boha. Izrael se musel pozvolna
učit, že jeho "Bůh otců" se s láskou ujímá i jiných národů. Jeruzalémský
chrám až do nejzazšího koutu naplněný Boží vznešeností (6,1-4)
dostává kosmické rozměry: Bůh - Pán všech národů, jenž stvořil celý
vesmír a zachovává jej. V "novém Jeruzalémě" budou mít všechny
národy v Bohu svou vlast (2,1-5).

- Micheáš (kdo je jako Jahve?); Působil v době, kdy asyrská

velmoc drtila severní Izrael. Vystupuje s poselstvím podobným Ám, Oz
a Iz. Ve jménu Božím bojuje proti svévolným boháčům, profesionálním
prorokům, nezodpovědným kněžím i zmechanizovanému kultu. V knize
se střídají hrozby a zaslíbení a vyjadřuje se převaha Božího příklonu k
vyvoleným zbytkům Izraele i naděje v příchod Mesiáše. Setkáváme se
tu s vrcholem nejen SZ, ale i nejčistší spirituality všech dob.

- Sofoniáš (Jahve chrání /skrývá/); Podle nadpisu (1,1) a obsahu
můžeme řadit slova proroctví do doby kolem roku 630, kdy před
Jošiášovou reformou připravuje podmínky pro obnovu a očistu Božího
lidu. A snad svým vystoupením přivedl k obrácení i krále.
Podstata proroctví je předpověď "Pánova dne". Přijde jak na pohanské
národy, tak na Judsko. Všichni zhřešili, všichni budou trestáni.
Po hrozbách následují přísliby vykoupení a budoucího blahobytu. Jsou
určeny pohanským národům, ale hlavně Jeruzalému, v němž se zachrání
pokorný a skromný malý zbytek.
Sofoniáš, stejně jako jeho současník Jer., má hluboký smysl pro hřích,
na který se dívá jako na osobní útok proti pravému Bohu. Hřích je
napraven nebo se mu předejde hledáním Boha a jeho rozkazů.

- Nahum (Jahve utěšuje); Roku 612 padlo Ninive. Toho se týká
Nahumova kniha. Nadpis knihy neznamená asi prorokovo jméno, ale
spíše naznačuje obsah zvěsti. Z knihy je cítit nenávist, jež po staletí
rostla v Izraeli proti Asýrii. Opěvují se naděje, že pád Ninive obnoví

13

Judsko. Jde zde o hymnus vyjadřující myšlenku, že dějiny nejsou jen
pole lidských nepravostí, ale zjevuje se v nich Boží spravedlnost.

- Jeremiáš (Jahve povýšil nebo Jahve je velký); Narodil se v Anatot
u Jeruzaléma. V Palestině vliv Egypta a také moc Novobabylonské říše.
Období Jeremiášovy prorocké činnosti
První (626-622): od povolání k prorocké službě po reformu Jošiášovou.
Uvolňuje se závislost Judska na Asýrii, rozkvět hospodářský, politický,
náboženský. Krátce před Jošiášovou obnovou odchází Jeremiáš do
ústraní.
Druhé (609-597): Smrtí Josiáše (609) skončila obnova. Jeremiáš začíná
vystupovat proti vnějškové kultovní zbožnosti a zdůrazňuje vnitřní
obrácení. Na začátku Joakimovy vlády pronáší varování proti
Judovcům a že chrám zanikne a Jeruzalém zpustne, jestli se neobrátí
(26,1-6). Když jindy názorně (rozbitím džbánu) předpovídá zkázu, je
zbičován a dán do klády (20, nn).
Třetí: vláda Sidkiáše (597-586) Král se však nakonec přiklonil ke straně
proegyptské. R. 588 přitáhl Nebukadnesar a začal obléhat Jeruzalém. R.
586 Jeruzalém padl. Jeremiáš celou dobu vystupuje probabylonsky.
Čtvrté: po pádu Jeruzaléma. Jeremiáš zůstává v místě. Po zavraždění
Gedaljáha, místodržícího v Judsku, byl Jeremiáš násilím odveden
prchajícími Judovci do Egypta. Podle legendy tam byl Judovci později
ukamenován.
Kniha Jeremiáš má za sebou složitý vývoj. Jádrem byly asi soukromé
zápisky prorokových výroků, dochované prorocké řeči, prorokova
biografie a Jeremiášovy řeči v dt zpracování. Celkově lze říci, že kniha
Jeremiáš dostala konečnou podobu v exilu po prorokově smrti a v
mnohém ohledu představuje rozšíření a přizpůsobení jeho myšlenek, s
úmyslem působit na vyhnance, a tak připravit budoucí náboženskou
obnovu židovské náboženské obce.
Jeremiáš prohlubuje pojetí Boha. Bůh je jediný a převyšuje vše.
Pohanští bohové nejsou nic a modloslužba je pošetilostí. Vyvyšuje
stvořitelskou moc Boha a jeho vládu nad světem, jeho spravedlnost i
milosrdenství. V mesiánské době Bůh uzavře novou úmluvu se svým
lidem. Bůh se stane lidem tak blízký, že každý pozná Boha a bude se

Témata, do kterých materiál patří