UVOD_DO _BIBLE_2013_II
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
tomu, že se po skončení vyhnanství nalezl hlouček zbožných Židů, kteří
neváhali odejít do Palestiny.
Také kniha Ezechiel vznikala z několika menších sbírek. Musela být
dokončena před návratem z vyhnanství, protože Ezechielův popis
chrámu se vůbec neshoduje s chrámem Zorobabelovým.
Ezechiel je hlasatelem osobní zodpovědnosti: "Syn neponese viny
svého otce, otec neponese viny svého syna" (18,20). Každý bude
souzen podle svých skutků.
- Deutero - Izaiáš (Iz 40-55); Jako žák Ezechielův sepsal ke konci
vyhnanství knihu útěch v duchu proroka Izaiáše. Tento anonym náleží k
největším básníkům Izraele.
Argumenty pro datování kapitol 40-55 Iz do 2. pol. 6. stol:
a) Historické: zájmové pole proroka je v době mezi pádem Lydie
a Babylonu (546-539). Tyto přesné předpovědi o vyhnanství a návratu
neměly žádný vliv na Jeremiáše a Ezechiela, kteří je vůbec neznali.
b) Naukové důvody: formulace monoteismu jsou zde tak jasné, že musí
být výsledkem dlouhého teologického vývoje. I mesianismus je
pokročilejší a má univerzální charakter (rozšíření spásy na pohany).
c) Literární důvody: Jazyk a styl se značně liší od proroka z 8. stol.
Zásadní sdělení: Bůh je pán věcí minulých, řídí současnost. I Dt
Iz se vrací do doby, kdy Izrael pobýval na poušti. Vidí zde výchozí bod
nové víry v Boha. Minulost v jádru obsahovala to, co měla zjevit
budoucnost. Nyní je třeba myslet na tento nový Exodus, který povede k
obnovenému Siónu.
Součástí spisu jsou Zpěvy Služebníka Jahve. Služebník je tajemná
postava. Stojí v úplném protikladu k Izraeli. Je ochotný a spravedlivý,
Izrael hříšný. Je vyvolený Jahve a naplněný jeho Duchem (42,1). Hraje
zároveň národní i univerzální úlohu. Jeví se na jedné straně jako
neodlučitelný od Izraele, na druhé straně bude světlem národů. Bude
trpělivý a pokorný a tak splní plán Jahve. Svým utrpením a smrtí
ospravedlní hříšníky všech národů. Téměř všichni exegeté připouštějí,
že jde o mesiánskou postavu.
15
5.6 Proroci po babylonském zajetí
Edikt perského krále Kýra umožnil Židům r. 538 návrat do Palestiny.
Návrat však způsobil náboženské rozčarování. Poexilní proroci hlásali
hmotnou a duchovní obnovu nové palestinské komunity.
Po návratu z vyhnanství se začalo nejprve s obnovou bohopocty (oltář
obětí). R. 537 začaly práce na obnově chrámu. Musely se však brzy
přerušit (protiakce Samařanů). Zájem o chrám upadá, navrátilci
zvelebují své usedlosti.
V této době vystupují proroci Aggeus a Zachariáš. Vybízejí k
pokračování na obnově chrámu. R. 515 byl chrám slavnostně posvěcen.
- Aggeus (o svátku narozený); Jeho vystoupení je datováno přesně
na den od konce srpna do začátku prosince r. 520.
Kniha obsahuje čtyři chronologicky datované řeči. Jsou výzvou k
znovuzahájení prací na obnově chrámu, předpovědí větší duchovní
slávy druhého chrámu, než měl první. Smyslem je obnova mesiánské
doby. Bude spočívat především ve větším zvnitřnění bohopocty.
- Zachariáš (Jahve si opět vzpomněl); Zahájil svou prorockou
činnost brzy po vystoupení Aggeově. Na rozdíl od něj jsou
Zachariášova proroctví silněji eschatologická. Jsou z údobí 520-518.
(Kap. 1 – 8).
Druhou část knihy (kap. 9-14) tvoří souhrn původně anonymních
výroků, později připojených k této knize. Časové zařazení je velmi
nejednotné. Jejich autor se označuje jako Deutero-Zachariáš.
Ke královskému mesianismu přistupuje u Proto - Zachariáše kněžský,
pravděpodobně pod vlivem Ezechiela, s nímž má tato část některé
společné rysy: převážnou část vidění a anděly, apokalyptický sklon,
péči o rituální čistotu.
V Deutero-Zachariášovi (9-14) jsou četné zmínky o duchovní obnově
Jeruzaléma, i výslovné zmínky o Mesiáši v individuálním smyslu,
známé je především proroctví 9,9, jež Matouš vztahuje na Krista
přijíždějícího do Jeruzaléma na oslu o Květné neděli (Mt 21,4-5). Dále
také proroctví o tajemné probodené postavě (12,10-11).