STÁTNICOVÉ OTÁZKY ČJ - učitelství 2. stupeň
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
párové
nepárové - nepárové svůj pár nemají; většina nepárových hlásek je znělá (neznělý je jen ráz, který také můžeme považovat za hlásku).
dělení podle překážky, která při artikulaci vzniká:
Závěrové hlásky
Polozávěrové hlásky
Úžinové hlásky
ještě dalším důležitým kritériem je dělení podle místa artikulace. Souhlásky se mohou tvořit v oblasti rtů, zubů, alveol, tvrdého patra, měkkého patra, hrtanu.
TABULKU!
Fonotaktika a fonostylistika
pojímány jako podobory fonologie - fonotaktika zřejmě proto, že se podílí na popisu jazykového systému; fonostylistika pak proto, že se soustředí na vztah zvukové a významové stránky jazyka.
Fonotaktika
zabývající se kombinováním fonémů - určitý jazyk využívá jistou sadu fonémů a tyto fonémy kombinuje – tím se vytváří slabiky, slova, takty atd.
fonémy nejsou kombinovány zcela libovolně, ale podle určitých pravidel
malý příklad: jistě bychom našli velmi mnoho českých slov, která jsou složena z pěti fonémů. Jsou to například /topol/, /strom/, /nosit/, /proto/, /duben/ a mohli bychom ještě dlouho pokračovat
zkusme ale najít české slovo složené též z pěti fonémů, ale tak, aby všechny fonémy byly vokály. Nanejvýš bychom mohli najít nějaké citoslovce vyjadřující výkřik a podobně, jinak ale taková slova de facto nenacházíme.
uvedeného příkladu vyplývá, že fonémy v jazyce nejsou kombinovány zcela libovolně, ale na základě určitých pravidel. Tato pravidla mnohdy bývají volná, tj. mohou se vyskytovat výjimky
někdy se spíše než o pravidlo jedná o tendenci, tedy o konstatování, že ten či onen jev se vyskytuje často.
fonotaktika si všímá fonologického složení slabik, lexikálních jednotek (tedy slov), mluvních taktů, výpovědních úseků nebo celých výpovědí, celých mluvených textů…
podle fonotaktických poznatků můžeme například konstatovat, že slabiky typu CV a CVC jsou v češtině mnohem častější a pro češtinu typičtější než slabiky typu VC. (C – konsonant, V – vokál, slabika CV je tedy kupříkladu slabika /do/). V podobných popisech by samozřejmě bylo možno pokračovat.
Fonostylistika
všímá si fonologického složení citově zbarvených slov a analyzuje fonémická spojení, která jsou pro expresivní výrazy typická
zde můžeme uvést některé příklady takovýchto spojení:
-
/š/, /ž/, /č/ ve spojení s /o/, /u/, /ou/ - takováto spojení najdeme ve slovech jako „žuchnout“, „čumět“, „šutrák“, „čutat“, „šunt“ a v dalších.
-
/ť/, /ď/, /ň/, /j/ ve spojení s /o/, /u/, /ou/ - takováto spojení najdeme ve slovech jako „ďoura“, „kňourat“, „ťululum“, „ňouma“, „hňup“ a v dalších.
takto příznačných fonémických kombinací existuje více, zde jsem vybral dva příklady. Jednotlivé skupiny hlásek mívají nějakou společnou vlastnost, kupříkladu hlásky ve skupině /ť/, /ď/, /ň/, /j/ mají společné místo artikulace – tím je tvrdé patro.
fonostylistika také zkoumá otázky eufonie neboli libozvučnosti - jde o estetické působení zvukové stránky řeči na člověka
není jednoduché stanovovat v této oblasti nějaké nezvratné teze – otázka „Co je krásné?“ byla vždy poněkud diskutabilní
předpokládá se ale, že samohlásky působí na člověka příjemněji než souhlásky (tedy že samohlásky jsou libozvučnější)
dále se má za to, že hláska, která je náročná na artikulaci (například české /ř/) zní právě proto sluchu méně příjemně.
v otázce libozvučnosti nejde jen o posuzování izolovaných fonémů (nebo hlásek), ale též o posuzování jejich uskupování. I to je dosti složité. Básníci někdy záměrně komponují své verše tak, aby se v nich nadměrně vyskytoval určitý foném (nebo více fonémů), a to má za cíl vyvolat estetický dojem
například Erbenův Zlatý kolovrat začíná veršem „Okolo lesa pole lán“ – všimněme si, že každé slovo v tomto verši obsahuje foném /l/