Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




STÁTNICOVÉ OTÁZKY ČJ - učitelství 2. stupeň

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (990.51 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • užívání pauz – pauzy slouží k nadechnutí se, logickému členění výpovědi

  • v grafické rovině se pauza často kryje s čárkou, se středníkem nebo s tečkou

  • dále slouží k vytvoření určitého prostoru pro posluchače, aby si srovnal v mysli vše, co už bylo řečeno, a byl připraven k vyslechnutí dalších informací.

  • pauza také může vzniknout, pokud si mluvčí nemůže rychle vzpomenout, jak pokračovat, pokud nenachází rychle vhodné slovo

  • každá pauza neslouží k nadechnutí

  • důležité, aby pauza, která už k nadechnutí slouží, plnila také nějakou další funkci

  • tzn. nádechové pauzy bychom si neměli vybírat libovolně, působilo by to nevhodně.

  • Barva hlasu – faktor, který určuje podobu hlasu; přitom barva není přímo totožná s výškou ani s intenzitou

  • závisí na podobě hlasového ústrojí (tj. hrtanu a hlasivek), na způsobu kmitání hlasivek a na úpravě nadhrtanových dutin

  • hlas tak může mít zbarvení kupříkladu jemné, chraplavé, nosové, dyšné a podobně

  • pro konkrétního mluvčího bývá typická určitá barva hlasu

  • není ovšem nezvratně ustanovena, člověk může barvu hlasu také různě obměňovat.

  • Důraz – jev, kdy určité slovo ve výpovědi zdůrazníme, tedy proneseme větší silou

  • nejvíce přitom zvýšíme sílu u přízvučné slabiky tohoto slova

  • důrazem vyjadřujeme, co je ve výpovědi z našeho hlediska nejpodstatnější

  • ve větě „Nedávno jsem našel na ulici stokorunu.“ můžeme zdůraznit například slovo „Nedávno“ nebo slovo „našel“ - pokaždé vyzní výpověď trochu jinak. První případ by mohl nastat, pokud reagujeme na názor, že v dnešní době si lidé dávají dobrý pozor na peníze. Druhý případ by mohl nastat jako námitka mluvčího proti výtce, že na procházkách bývá zamyšlen a nevnímá nic kolem sebe.

  • Celková síla promluvy – určitá hladina intenzity hlasu

  • pro mluvčího znamenají různé situace nutnost použít různé síly – jde například o vzdálenost posluchače, o akustické podmínky, různá intenzita hlasu vyjadřuje různé emociální stavy mluvčího – při nadšení nebo zlosti bude síla hlasu obvykle větší než u váhání nebo ostýchavosti.

  1. Hlavní principy české výslovnosti

  • podobně jako kupříkladu český pravopis je v současné době zkoumán a kodifikován, i v oblasti výslovnosti dochází jednak k výzkumu, jednak k formulaci zásad správného vyslovování.

  • obecně platí, že mimo školní prostředí není zaveden systém sankcí pro porušení kodifikace; to se týká i výslovnosti

  • ve školním prostředí je v praxi sankcionováno především porušování kodifikace pravopisné (diktáty, slohové práce)

  • k porušování výslovnostní kodifikace jsou zřejmě vyučující ve školách benevolentnější

  • příčinou může být kupříkladu to, že psaný text má statickou podobu a chyby v něm lze lépe registrovat, snáze lze dokázat, že žák chybu skutečně udělal

  • potom asi bude mezi příčiny patřit i to, že kodifikační zásady pro výslovnost učitelé mnohdy sami znají nedokonale.

  • žáci jsou učiteli často opravováni, vysloví-li například [zejtra] místo [zítra], ale v tomto případě nejde o záležitost čistě výslovnostní, ale také například lexikální.

  • spisovná výslovnost (tedy dodržování výslovnostní kodifikace), je očekávána například u moderátorů a hlasatelů a také u vážně míněných projevů, proslovů.

  • Fonetické vědy, které se zabývají spisovnou výslovností, jsou:

Témata, do kterých materiál patří