STÁTNICOVÉ OTÁZKY ČJ - učitelství 2. stupeň
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
užívání pauz – pauzy slouží k nadechnutí se, logickému členění výpovědi
v grafické rovině se pauza často kryje s čárkou, se středníkem nebo s tečkou
dále slouží k vytvoření určitého prostoru pro posluchače, aby si srovnal v mysli vše, co už bylo řečeno, a byl připraven k vyslechnutí dalších informací.
pauza také může vzniknout, pokud si mluvčí nemůže rychle vzpomenout, jak pokračovat, pokud nenachází rychle vhodné slovo
každá pauza neslouží k nadechnutí
důležité, aby pauza, která už k nadechnutí slouží, plnila také nějakou další funkci
tzn. nádechové pauzy bychom si neměli vybírat libovolně, působilo by to nevhodně.
Barva hlasu – faktor, který určuje podobu hlasu; přitom barva není přímo totožná s výškou ani s intenzitou
závisí na podobě hlasového ústrojí (tj. hrtanu a hlasivek), na způsobu kmitání hlasivek a na úpravě nadhrtanových dutin
hlas tak může mít zbarvení kupříkladu jemné, chraplavé, nosové, dyšné a podobně
pro konkrétního mluvčího bývá typická určitá barva hlasu
není ovšem nezvratně ustanovena, člověk může barvu hlasu také různě obměňovat.
Důraz – jev, kdy určité slovo ve výpovědi zdůrazníme, tedy proneseme větší silou
nejvíce přitom zvýšíme sílu u přízvučné slabiky tohoto slova
důrazem vyjadřujeme, co je ve výpovědi z našeho hlediska nejpodstatnější
ve větě „Nedávno jsem našel na ulici stokorunu.“ můžeme zdůraznit například slovo „Nedávno“ nebo slovo „našel“ - pokaždé vyzní výpověď trochu jinak. První případ by mohl nastat, pokud reagujeme na názor, že v dnešní době si lidé dávají dobrý pozor na peníze. Druhý případ by mohl nastat jako námitka mluvčího proti výtce, že na procházkách bývá zamyšlen a nevnímá nic kolem sebe.
Celková síla promluvy – určitá hladina intenzity hlasu
pro mluvčího znamenají různé situace nutnost použít různé síly – jde například o vzdálenost posluchače, o akustické podmínky, různá intenzita hlasu vyjadřuje různé emociální stavy mluvčího – při nadšení nebo zlosti bude síla hlasu obvykle větší než u váhání nebo ostýchavosti.
Hlavní principy české výslovnosti
podobně jako kupříkladu český pravopis je v současné době zkoumán a kodifikován, i v oblasti výslovnosti dochází jednak k výzkumu, jednak k formulaci zásad správného vyslovování.
obecně platí, že mimo školní prostředí není zaveden systém sankcí pro porušení kodifikace; to se týká i výslovnosti
ve školním prostředí je v praxi sankcionováno především porušování kodifikace pravopisné (diktáty, slohové práce)
k porušování výslovnostní kodifikace jsou zřejmě vyučující ve školách benevolentnější
příčinou může být kupříkladu to, že psaný text má statickou podobu a chyby v něm lze lépe registrovat, snáze lze dokázat, že žák chybu skutečně udělal
potom asi bude mezi příčiny patřit i to, že kodifikační zásady pro výslovnost učitelé mnohdy sami znají nedokonale.
žáci jsou učiteli často opravováni, vysloví-li například [zejtra] místo [zítra], ale v tomto případě nejde o záležitost čistě výslovnostní, ale také například lexikální.
spisovná výslovnost (tedy dodržování výslovnostní kodifikace), je očekávána například u moderátorů a hlasatelů a také u vážně míněných projevů, proslovů.
Fonetické vědy, které se zabývají spisovnou výslovností, jsou: