Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




STÁTNICOVÉ OTÁZKY ČJ - učitelství 2. stupeň

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (990.51 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Pokud slova otázky neproneseme v určité intonaci, nemusí posluchač pochopit, že se jedná o otázku

  2. Příliš pomalu mluvící řečník způsobí, že se posluchači začnou nudit a že budou vyřčené myšlenky vnímat hůře, než kdyby byla řeč pronesena tempem přiměřeným.

  • dva konkrétní suprasegmentální prostředky:

  • intonaci

  • mluvní tempo

  • kvalitní komunikace je záležitostí taktéž segmentální stránky řeči

  • bude-li český mluvčí nesprávně vyslovovat foném /r/ - v češtině je za nesprávnou pokládána například výslovnost jako velární [R] – pak se jedná o segmentální záležitost, která mluvčího reprezentuje (zde spíše negativně).

další suprasegmentální prostředky:

  • taktový přízvuk, užívání pauz, barva hlasu, důraz, celková síla promluvy

  • intonace – je to jev, který spočívá ve výškové modulaci vět, výpovědí

  • ve velmi hrubém schématu rozlišujeme intonaci stoupavou a intonaci klesavou.

  • pro češtinu platí, že ukončené oznamovací věty vyslovujeme s klesavou intonací

  • taktéž doplňovací otázky (např. „Který fyzik se zabýval rychlostí světla?“) vyslovujeme s klesavou intonací, protože už podle slov poznáme, že jde o otázku.

  • stoupavá intonace je v češtině typická pro oznamovací věty, které jsou evidentně neukončené (graficky obvykle vypadají například takto: „Takže zítra bych nejdřív vyklidil sklep…“) Taktéž je stoupavá intonace typická pro zjišťovací otázky, například „Podařilo se opravit ten motor?“ Kdybychom tutéž větu řekli s intonací klesavou, posluchač by si oprávněně mohl myslet, že jde o větu oznamovací.

  • ve všech jazycích tyto výše zmíněné intonační zákonitosti neplatí

  • Mluvní tempo – v podstatě jde o to, jak rychle člověk mluví

  • většinou je mluvní tempo měřeno ve slabikách za sekundu

  • je třeba zachovávat v rychlosti mluvení určitou hladinu, tj. nemluvit ani příliš rychle, ani příliš pomalu

  • mluvní tempo obměňujeme podle toho, v jakém prostředí a s kým mluvíme (např. se starším méně chápavým člověkem budeme mluvit pomaleji) a co sdělujeme

  • při projevu je dobré mluvní tempo obměňovat, přispívá to k živosti, dramatičnosti, posluchači budou více dávat pozor

  • části, které jsou pro náš projev klíčové, by měly být řečeny pomalejším tempem než například větné vycpávky typu „A nyní se posuneme k dalšímu tématu.“

  • Taktový přízvuk – mluvená řeč se člení na takty a standardně má každý takt jeden taktový přízvuk

  • v mnoha případech odpovídá jednomu taktu jedno slovo, ale ne vždy

  • často kupříkladu jednoslabičné předložky vytvářejí s následujícím slovem jeden takt a taktový přízvuk je na předložce

  • v češtině se nachází na první slabice taktu - taktový přízvuk je zde téma dodnes opředené záhadami

  • přízvučnost je dodnes spíše cítěna než akusticky definována.

  • různá zkoumání ukázala, že přízvučná slabika v češtině nemusí být v taktu nejsilnější ani nejvyšší.

Témata, do kterých materiál patří