ZK-RPV
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
32.Vysvětlete přístup k měření nákladů a produktivity provozního procesu.
Měření nákladů-stávající účetní nákladové systémy měří náklady na úrověň nákladových středisek, ale je těžké pomocí nich určit náklady procesů. Zásadní změnu v této oblasti přinesl vznik a možnosti využití metody ABC, která se v současné době zavádí v praxi našich podniků. Metoda ABC umožňuje podnikům vytvořit systém měření nákladů jednotlivých provozních procesů. Takto určené náklady jsou významným ukazatelem pro měření výkonnosti prov. procesu.
Měření produktivity provozního procesu-produktivita byla jako ukazatel pro měření výkonnosti nejpopulárnější v 80.letech. Ukazatele produktivity jsou vždy opoměr mezi výstupem nebo výkonem a určitým druhem vynaložených zdrojů. Nejčastěji poměřujeme výstupy s potřebnými lidksými zdroji, ale není to pravidlem. Ukazatele produktivity mohou být různorodé (obrat na pracovníka, zisk na pracovníka, vyrobený počet kusů na pracovníka, energetické náklady na jenotku produkce, počet kusů na korunu mzdových nákladů). Vhodný ukazatel produktivity by měl být vybrán podle charakteru provozního procesu a strategických cílů.
33.Specifikujte věcnou náplň perspektivy učení se a růst a její vazby na ostatní perspektivy.
Procesy učení se a růstu mají vytvářet potřebnou infrastrukturu-potenciál potřebný pro plnění cílů. To vyžaduje, aby podnik na úkor krátk. fin. výsledků zajistil prostředky pro rozvoj schopností zaměstnanců, systémů a procesů. Vynaložení těchto nákladů je investicí do budoucnosti.
Věcnou náplň tvoří 3 základní části: 1)zaměstnanci s jejich znalostmi, inovačními schopnostmi a kreativitou 2)Informace a inf.systémy 3)Technologie, ktereé má podnik zvládnuty, včetně systému řízení podniku
34.Vyjmenujte základní ukazatele pro měření zaměstnaneckých cílů a nakreslete a vysvětlete jejich kausální vztahy a vztahy na hlavní hybné síly.
1)ukazatel spokojenosti zaměstnanců 2)uk. věrnosti zaměstn. 3)uk.produktivity zaměstnanců
Klíčovým ukazatelem je spokojenost zaměstnanců, od něhož se odvíjí oba další výsledkové ukazatele.
Hybnými silami vývoje spokojenosti zaměstnanců jsou: rekv. zam., schopnosti inf.sys., pracovní klima (bývá často rozh.F)
35.Vysvětlete metodiku měření ukazatele spokojenosti zaměstnanců. (postup)
1)Roztřídění zaměstnanců do skupin se společnými požadavky a prioritami (pomocí dotazníků, rozhovorů, schůzek, min. 1xročně pač se mění; požadavky-jistota práce, dobrý plat, zajímavá práce, dobré pracovní klima) 2)Zjišťování subjektivních (měkkých) dat o spokojenosti zam. (pro měření spokojenosti zam. jsou významné jejich subjektivní názory na klima, prac. morálku; zpravidla pomocí dotazníků-odměňování, prac. zatížení a klima, přístup k infos, podpora iniciativy, bezpečnost práce) 3)Tvrdé uk. spokoj. zam. (hodnota fluktuace klíčových zam., nemocnosti zam., pocet prac. úrazů, žádostí o přeložení) 4)index spokojenosti personálu Isp (na zákl. měkkých a tvrdých dat, s váhou 60% na měkká data)