Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (152 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pavlov pracoval při svých experimentech především se psy. Nejznámější jsou jeho pokusy na poli jednoduchého učení o vytvoření a výzkum nově vzniklého podmíněného reflexu. Asociace dvou rozdílných podnětů, v tomto případě potravy a světla, vyvolala změnu, respektive vznik reakce – psi začali slinit po pouhém rozsvícení žárovky, aniž dostali potravu. Pavlov později zjistil, že vytvoření podmíněného reflexu je možné i ve vztahu k očekávání něčeho negativního. V tomto případě pes reagoval po rozsvícení žárovky obranou i tehdy, když na něj nikdo neútočil.

Přínos reflexologie je možné hodnotit z dvojího hlediska. Lidské učení je samozřejmě mnohem složitější a v běžném životě působí mnohem více různých podnětů než v laboratorním experimentu. Nicméně i tímto způsobem se lidé učí. V praxi to konkrétně vypadá tak, že původně neutrální podnět se stává emočně silným, a to v pozitivním či negativním slova smyslu. Lidé potom mohou vytvářet zjevně nelogické kauzální vztahy, například mezi svými úspěchy a neúspěchy a přítomností či nepřítomností určitého prvku kolem sebe.

2.2.2.2.1.2 Behavioristické pojetí učení

Chování je podle behavioristů reakcí na podněty, je sledem naučených odpovědí. Behaviorální koncepce učení vychází z modelu stimul-reakce (S-R), tedy podmiňování. J. B. Watson byl přesvědčen o prakticky neomezených možnostech učení. Velice populární a známý se stal jeho výrok, jakýsi manifest behaviorismu: „Dejte mi tucet zdravých nemluvňat, dobře vyvinutých, a můj vlastní specifický svět, v němž bych je vychovával, a já vám zaručím, že vezmu kteréhokoliv náhodou a vycvičím jej, aby se z něj stal jakýkoliv odborník podle vaší volby...“

Neobehavioristé následně sledovali v procesu učení například roli odměny a trestu. B. F. Skinner se zabýval experimentováním na poli operačního podmiňování. Při analýze chování dospěl k názoru, že učení je postupné zpevňování.

Nedostatek behaviorismu a neobehaviorismu s jejich jednostranném pojetí učení je zřetelný na první pohled. Učení není procesem probíhajícím nezávisle na osobnosti jedince. Různé osoby reagují na různé podněty různými způsoby. Psychika je záležitostí daleko složitější, než behavioristé připouštěli.

Tento nedostatek si již uvědomili neobehavioristé, částečně se jim ho i podařilo odstranit, k daleko zajímavějším teoriím ale dospěli psychologové kombinující neobehavioristický přístup s přístupem některé z jiných psychologických škol. Velmi inspirující je v tomto ohledu například teorie učení J. Dollarda a N. E. Millera, pokoušející se o integraci neobehaviorismu a psychoanalýzy.

2.2.2.2.1.3 Učení podle kognitivní psychologie

Kognitivní psychologie upozorňuje na skutečnost, že u člověka hraje v procesu učení zásadní roli řeč. Pojmy poskytují výhodu obecnosti a dovolují abstrakci. Fáze konkrétních logických operací je od určitého věku dítěte nahrazována fází formálních logických operací. Učení v pojmech dokáže nahradit pozorování a nápodobu druhých, je tedy celkově ekonomičtější a dovoluje vyvozování obecných principů.

Témata, do kterých materiál patří