prednasky-2016-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• sociálně-kulturní pravidla
• profesní pravidla
• individuální morálka
Obecné etické principy
• Poctivost
• Čestnost
• Důvěryhodnost
• Věrohodnost
• Spolehlivost
• Nestrannost
• Nezaujatost
• Distributivní spravedlnost
• Nezpůsobování škody
Etika v podnikání - zahrnuje morální zásady a normy, které usměrňují chování ve světě podnikání
- zda specifické chování je správné nebo nesprávné, etické nebo neetické, často určuje veřejnost
prostřednictvím sdělovacích prostředků, zájmových skupin a podnikatelských organizací a také
prostřednictvím osobní morálky a hodnot jednotlivců
3 úrovně etiky v podnikání Makroetika usiluje o porozumění povahy podnikání nebo světa podnikání a jeho funkce jako takové.
Mezoetika se vztahuje k podniku, firmě, korporaci. Úloha podniků ve společnosti a úloha jednotlivce
ve firmě.
Mikroetika se zabývá etickou odpovědností jednotlivce (podnikatele, manažera, zaměstnance).
Etika ve vazbě na podnik
• Vnitrofiremní okruh – zaměstnanecké otázky, majitelé, vedoucí pracovníci.
• Vnější okruh partnerů a problémů – odběratelé, dodavatelé, úřední místa, při podnikání v
jiných zemích zákony, pravidla, zvyklosti - společenská odpovědnost podniku
Etika a právo - často se překrývají, ale nedoplňují se
- právo má tendenci zaostávat za etikou
- etika upravuje širší oblast vztahů než právo
- jednání podle zákona nemusí být vždy etické
Profesní etika - závažným etickým problémem je střet obecné společenské morálky se zvláštní morálkou profesí
- etika lékařů, právníků, auditorů, poradců – specifických profesí
Proč je podnikání často považováno za neetické - podnikání je viditelné a všudypřítomné
- mnoho lidí má ve styku s některými podnikateli a podniky špatné zkušenosti
- existuje představa, že bohatí podnikatelé své bohatství získali nelegálně, aj.