prednasky-2016-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
REZERVACE V LETECKÉ DOPRAVĚ - využití informačních technologií přineslo:
• zkvalitnění využití kapacity letadel
• zvýšení využití kapacity letadel
- automatizovaný systém rezervování dat (ČSA – 1975, resp. 1978, SITA, resp. Gabriel)
- různé možnosti rezervace místa v letadle:
• přímý prodej (místenka s letenkou)
• provizorní rezervování (zrušená cestujícím nebo po určité době)
• závazné rezervování (neprodává se ani těsně před odletem letadla; objednavatel na sebe bere
riziko neobsazení místa, písemné objednávky organizací, není pro soukromé osoby)
• rezervace míst pro cestující se zahraniční letenkou (při kombinace vnitro- a mezistátního letu;
rezervuje se odděleně; bez místenky)
• nástup do letadla bez místenky (bez rezervace; čekací listina; zařazen do přepravy, pokud
někdo nepřijde; letenka je vystavena na letišti) – (Hladká, Technika CR)
• (low cost – letenka bez místenky, nástup jako do autobusu bez místenky, avšak s jistotou
místa k sezení)
REZERVAČNÍ SYSTÉMY – CRS, GDS - dnes považovány za rozhodující distribuční systémy v oblasti CR
- vlastnosti – uchovávání, distribuce a poskytování informací
- historický vznik – letecká a železniční doprava – následně uplatnění v ubytovacích a dalších službách
CR – průnik i do CK
Vznik a vývoj - 1. počítačový systém – American Airlines spolu s IBM (Sabre)
- počátek 70. let v CK a sloužil rezervaci míst v letadlech
47
- významné letecké společnosti vyvinuly vlastní rezervační systémy : United Airlines – Apollo, Delta
Airlines – Datas, TWA – PARS
- v 80. letech v USA – bouřlivý vývoj CRS – integrace a transformace do podoby nezávislých GDS –
Sabre, Apollo, Worldspan, System One, Gemmini (CAN)
- v Evropě jiný vývoj – na konci 80. let představeny již GDS – Amadeus, Galileo jako obrana proti
americké dominanci