prednasky-2016-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Typologizace destinací CR - dle nejtypičtější atraktivity primární či sekundární nabídky
• městská, přímořská, horská, venkovská, autentický třetí svět, hlavní města, tradiční centra
cestovního ruchu, střediska cestovního ruchu, účelově budované resorty
- dle atraktivit a aktivit
• lázeňská, přírodní, u vodní plochy, venkovská, zimních sportů, náboženská, příhraniční,
rekreační
55
UDRŽITELNÝ ROZVOJ CESTOVNÍHO RUCHU
Efekt turistické pasti - CR má schopnost sebedestrukce
- příčinou může být neregulace rozvoje CR
- intenzita negativního dopadu je dána
• Relativním počtem návštěvníků
• Sezónností
• Zranitelností ekosystémů
• Mírou ekonomické závislosti místních obyvatel na CR
• Mírou regulace CR v destinaci
Únosné zatížení destinace
• Fyzicky únosná kapacita
• Ekologicky únosná kapacita
• Socio-kulturně únosná kapacita
• Psychologicky únosná kapacita
• Úroveň sezónnosti
• Úroveň místní environmentálně vhodné technologie
Iritační index - ukazatel intenzity turistické aktivity v destinaci
- Defertova turistická funkce
počet lůžek v destinaci / počet rezidentů * 100
- přímá úměra mezi růstem turistické funkce a růstem nevraživosti rezidentů vůči návštěníkům
- zkreslená vypovídací schopnost (využití lůžkové kapacity, výletníci)
- stupně rozladěnosti rezidentů vůči turistům
• euforie
• apatie
• podrážděnost
• nepřátelství
DESTINAČNÍ MANAGEMENT - soubor technik, nástrojů a opatření používaných při koordinovaném plánování, organizování,
komunikaci, rozhodovacím procesu a regulaci cestovního ruchu v dané destinaci
- nejvyzrálejší forma řízení cestovního ruchu, kooperace poskytovatelů služeb za účelem
efektivnějšího řízení cestovního ruchu na určitém území
- specifická forma klasického managementu, která se zabývá “řízením” destinace
- strategie a cesta pro silné regiony, které mají odvahu ke koncentraci sil pro společný rozvoj,
organizaci a aktivní prodej svých konkurenčních výhod
- destinační management = specifická forma managementu, která se zabývá procesem řízení
destinace
- destinační společnost = subjekt, který provádí či aplikuje principy destinačního managementu