Marketing-komplet-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
v tom, že výroba probíhá v jednotlivých národních ekonomikách, ale je obchodována přes
hranice. Globalizace ta už nedrží hranice ani na tu výrobu, už ta probíhá celosvětově (1
součástka z Číny, 2 v Indii a kompletuje se to v ČR), i obchodování probíhá nezávisle na
hranicích.
Co je služba?
„služba je jakákoliv činnost nebo schopnost, kterou může jedna strana nabídnout druhé
straně. Svou podstatou je nehmotná a nevytváří žádné hmotné vlastnictví. Poskytování
služby může (ale nemusí) být spojena s hmotným produktem (Kotler, 2000)
Za produkt považujeme soubor objektů nebo procesů přinášejících zákazníkovi určitou
hodnotu. Výrobky a služby jsou subkategorie, respektive dva typy produktu. (Payne 1996)
Terciální – dříve vykonávané doma (prádelna, kosmetika, řemesla)
Kvartérní – uskladňují a zefektivňují rozdělení práce, pomáhají výrobě (doprava, financování,
pojištění,…)
Kvintérní – služby, které mění nebo zdokonalují příjemce (vzdělávání, výzkum a vývoj,
zdravotní péče,…)
Vztah výrobků a služeb
Služby mohou být poskytovány samostatně nebo ve spojení s výrobkem
Nabídka produktů dle Kotlera:
o Pouze hmatatelné zboží (mýdlo, zubní pasta – neočekáváme žádné služby)
o Hmatatelné zboží s doprovodnými službami (nákup počítače – očekáváme
poradenství, prodloužená záruka (rozšířený produkt))
o Důležitá služba s doprovodnými menšími výrobky a službami (cestování letadlem I.
třídou – dostanu i jídlo, zájezd a k tomu zdarma foťák do vody na jedno použití)
o Pouze služba (hlídání dětí, psychoterapie)
Stupeň nehmotnosti služby
Služby zásadně nehmotné – na trhu B2B (franšíza, fúze podniků), na trhu B2C (návštěva