Diagnostická činnost vybraného žáka - portfoliový úkol se sebehodnocením
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
nápomocné interakci snahu, jakoby důvěřoval, že se mu někdo snaží pomoci,
i když někdy to zase vypadá, že na pomoc od někoho sám pasivně čeká.
Tím, že po jisté době projevuje zřetelné známky únavy, podle mě přímo vyzývá
potřebu po alespoň kratší přestávce či rozptýlení jiného, volnějšího, typu právě
i během hodiny.
Rozhovor
Když jsem Milana prosil, zda by se mnou uskutečnil rozhovor, nejevil známky
sebemenší neochoty. Přestože jsem Milana o to požádal v situaci, kdy se chystal
hrát hry v počítačové učebně, což měl zrovna dovoleno, a vypadal, že by spíše
radši zrovna chtěl dělat jinou činnost, nevypadal, že by mu vadilo náhle změnit
plán a pustit se do jiné činnosti, především když ho o to přívětivě požádal
dospělý. V těchto chvílích mi Milan přijde jako slušně vychovaný, milý a ochotný,
byť to tak mnohdy vůbec nemusí vypadat, pokud je v kontaktu spíše jen
s vrstevníky bez dospělého.
Ačkoliv při hledání odpovědí na některé otázky si dal rady sám, při hledání
odpovědí na jiné otázky potřeboval však nějaké vodítko, a to zejména v podobě
jakéhosi výčtu možností, z kterých by si mohl vybrat.
Ze samotného rozhovoru bych vyvodil, že se radši učí něco, co je pojato
zábavnější formou a v čem vidí nějaký praktický smysl. K učení upřednostňuje
klid od rušivých podnětů, – např. zvuk, rušivé světlo, přítomnost něčeho či
někoho, co odvádí jeho pozornost – pravděpodobně se jinak nedokáže soustředit.
Pokud má s něčím nějaký problém, dělá mu potíže najít způsob, jak by ho vyřešil,
spíš se rovnou vzdá o to, aby nějaký hledal, a má potřebu, aby ho někdo postupně
po krocích na nějaké řešení naváděl, případně aby někdo postupně někdo
kontroloval jeho jednotlivé kroky. V případě, že si je v něčem jistější nebo je
zvyklý se danou věc učit s kamarády, rád se učí i s nimi. – Podle mě ho to učení
pak i více baví.
Sice nevypadá, že by neměl žádnou vnitřní motivaci k učení, jeho motivace mi
však připadá poněkud malá a hledající potřebu ji podporovat. Podle mě je Milan
možná i typ člověka, který není proti, když se má učit nebo také plnit nějakou
povinnost, ne však neustále či po příliš dlouhou dobu, jelikož usuzuji, že vždy
bude mít potřebu po jisté době se rozptýlit či uvolnit jinou činností.