Management přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ZÁSADY BRAINSTORMINGU:¨
snaha o co nejvíce nápadů a námětů
je zakázána jakákoliv kritika vyslovených nápadů
nápady se musí vztahovat k určeným problémům
musí být vytvořeno prostředí pro vzájemné obohacování idejí v návaznosti na přednesené názory
dočasné potlačení zdravého úsudku- vyslovení „nesmyslných návrhů“
DRUHY MOCI V PODNIKOVÉM ŘÍZENÍ
Moc poziční- vyplývá z příslušné řídící funkce v podnikové organizaci
Moc odměňovací- schopnost poskytnout nebo zablokovat něco co si lidé cení
Moc referenční- je dána osobnostními rysy, které poskytují důvěru
Moc informační- disponibilita informací a umění je využívat
Moc expertní- spočívá v řídících a odborných kvalitách nutných pro vedení
ZÁSADY VYUŽÍVÁNÍ MOCI
Vhodná kombinace mocenských prostředků podle konkrétní situace
Použití pozitivních mocenských prostředků….
MOTIV
Každá vnitřní pohnutka podněcující člověka.
Motiv je ovlivňován:
Individuálním zdrojem motivů
Individuálním cílem člověka
Prostředím, které člověka obklopuje
Stimuly
Zdroje motivace:
Potřeby
Návyky
Zájmy
Hodnoty a ideály
9 ZÁKONŮ MOTIVACE
1) Chceme-li motivovat, musíme být sami motivováni
2) Úspěch motivuje
3) Motivace má 2 stádia- vytyčit cíl a ukázat jak cíle dosáhnout
4) uznání motivuje
5) motivace je nikdy nekončící proces
6) vlastní účast motivuje
7) každý pokrok musí být zřetelně viditelný
STIMUL
Je to vnější podnět vyvolávající motivaci pracovníků. Jedná se o vnější pohnutku.
Formy:
Hmotné ocenění
Hmotné ocenění s finančním oceněním
Hmotné ocenění s naturálním oceněním
Nehmotné ocenění
Nehmotné ocenění s hmotným oceněním
Nehmotné ocenění bez hmotného ocenění
PRACOVNÍ MOTIVY LIDÍ
Peníze
Osobní postavení
Pracovní výsledky, výkon
Přátelství- dobrá atmosféra
Jistota
Odbornost
Samostatnost
Tvořivost
PODMÍNKY BRÁNÍCÍ MOTIVACI
Uvádění nepravdivých informací
Rozpor mezi slovy a činy
Stanovení nejasných cílů
Tvorba byrokratických pravidel
Nespravedlivé hodnocení
Nedostatečné využívání lidí- jejich schopností, znalostí
ZAMĚSTNANECKÉ VÝHODY
Jsou dobrovolnou dávkou zaměstnavatele zaměstnancům, pokud na ně má a byly vyjednány.
ZOHLEDŇUJÍ:
Společenské zájmy- proto daňové úlevy
Zájmy podniku- ukazuje svůj zájem o zaměstnance
Zájmy zaměstnanců- prvek motivačních nástrojů
TYPY VÝHOD-BENEFITŮ:
Stravenky, podnikové byty, automobily, služební mobily, různé příplatky k životnímu pojištění a připojištění, poskytování rekreačních zájezdů, jazykové kurzy, kulturní akce, věcné dárky, slevy na produkty firmy
MOTIVAČNÍ TEORIE:
TEORIE POTŘEB- MASLOW
Potřeby fyziologické, sociální, bezpečí…
TEORIE ERG- je zaměřena na průběh motivačního procesu. Má 3 skupiny- E potřeby existence, R potřeby sociálních vztahů k pracovnímu okolí, G potřeby osobního růstu