Management přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MOTIVAČNÍ STRATEGIE
3 základní složky:
1) Peněžní odměny
2) Zaměstnanecké výhody
3) Podpora kariéry a růstu osobnosti pracovníka
ZMĚNA OBSAHU PRÁCE:
JOB ROTATION- rotace, střídání pracovních pozic (brání rutině, vede k poznání práce)
JOB ENLARGEMENT- rozšiřování pracovních kompetencí (brání rutině)
JOB ENRICHMENT- obohacování práce (udělení vyšší odpovědnosti a pravomoce, ale za stejné peníze)
PRIORITY V PRÁCI MANAŽERA
vykonávat činnosti podle naléhavosti a důležitosti, splňovat vytyčené cíle, vyhnout se plýtvání časem na nevýznamné činnosti, soustředit se současně jen na plnění jednoho cíle, pracovat podle Paterova pravidla
HIERARCHIE NEUSTÁLÝCH OTÁZEK
Dělám důležité věci? Dělám právě to nejvýznamnější? Dělám to racionálně? Pracuji kvalitně bez plýtvání silami a časem? Co mě připravuje o čas?
PLÁNOVÁNÍ
Je základní činnost v řízení- východisko všech dalších aktivit. Je to cyklická sekvenční funkce manažera.
Obsahuje:
Stanovení cílů
Určení postupu k jejich dosažení
Vyčlenění potřebných zdrojů a prostředků (hmotné-stroje,budovy, suroviny,, finanční,,patenty,licence)
Rozdělení postupu na dílčí úseky a stanovení dílčího cíle
Stanovení potřebného času k naplnění plánu dílčího úseku
SCHÉMA ÚSPĚCHU
Touha, idea, plán – příležitost – dokončený čin – úspěch, dosažené cíle
ÚROVNĚ ORGANIZAČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Strategie- tvorba vize, plánu
Manažerské- naplnění cílů
Operační- produkce
PLÁNOVÁNÍ PODLE V.M. HAVLA
„Plány musí být především realistické, nemají-li mít povahu pouhých snů, z nichž se jen povrchní blázni mohou radovat“.
POSTUP PLÁNOVANÍ
Uvědomit si příležitost- z hlediska trhu, konkurence, zákaznických přání, slabosti a přednosti organizace
Stanovení cílů a potřebných úkolů- kde chceme být a jak i kdy toho chceme dosáhnout
Zvažování předpokladů plánů- v jakém prostředí bude plán realizován
Stanovení alternativ
Srovnání alternativ z hlediska požadovaných cílů- nejefektivnější dosažení cílů
Výběr vhodné alternativy
Formulace podpůrných plánů- nákup techniky, surovin, najímání lidí a jejich školení, vývoj nových produktů
Sestavení rozpočtu- číselné vyjádření plánu
DRUHY PLÁNU
Podle délky- krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé
Podle oblasti řízení-obsahu- výrobní, materiálových toků (zásobování), nasazení lidí (potřeby lidí)
Podle charakteru- celkové a dílčí, souhrnné a individuální, jednoznačné a alternativní, základní a odvozené, rozvojové a omezující
KRITERIA PRO VYMEZENÍ CÍLU
KRITERIUM FUNKCE- cíle primárních fcí, sekundárních a řídících
KRITERIUM ČASU- dlouhodobé, střednědobé a krátkodobé
KRITERIUM ADRESNOSTI- cíle organizace, úseků organizace a jednotlivců
KRITERIUM POŽADAVKŮ- zaměstnanců, občanů-veřejnost, státu