Marketing-komplet-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Poptávka a metody jejího odhadu
Poptávka – tj. množství zboží či služeb, které jsou kupující ochotni za určitou cenu koupit; faktory, které
ovlivňují výši poptávky:
o změny cen substitutů (hovězí versus vepřové);
o výše důchodů obyvatelstva (změna v pozitivním směru, důchody porostou, poroste poptávka);
o velikosti populaci (demografické, kulturní, technologické vlivy mohou ovlivnit chování kupujících);
o vkusu,
o zvyků, referencí obyvatel
je těžké odhadnout poptávku po nových výrobcích – primární výzkum
Odhady současné poptávky: Celkový tržní potenciál – potenciální počet kupujících x průměrné Q zakoupené jedním kupcem a pak cenou
Tržní potenciál oblasti – metoda výstavby trhu (zejména na B2B trhu), metoda více faktorového indexu
(zejména B2C trhy)
Tržby v odvětví a tržní podíly – identifikace konkurentů a jejich tržeb.
Odhad budoucí poptávky – 3 stádia: Makroekonomická prognóza (inflace, nezaměstnanost, vládní výdaje, úroky,…) – prognóza HNP
Prognóza odvětví Prognóza vybrané společnosti – respektuje určitý tržní podíl společnosti v daném odvětví
Principy oslovení trhu
Tržně nediferencovaný marketing (konvergentní strategie) – firma nedělá mezi zákazníky rozdíl
o Hromadný (masový) marketing – firma hromadně vyrábí jeden výrobek jedním identickým
marketingovým mixem a prodávám všem zákazníkům
o Výrobkově diferencovaný marketing – firma vyrábí více výrobků, které se mohou lišit kvalitou,
velikosti atd., jeden způsob marketingového mixu pro všechny zákazníky
Cílený marketing (divergentní strategie)
o Koncentrovaný marketing – firma se specializuje na jeden či několik málo segmentů a vytvoří jeden